El dia que em van comentar que m’havia de fer càrrec del departament de Performance Management d’una organització empresarial, vaig començar a cercar informació sobre què incloïa aquest concepte i de seguida vaig veure que la potència del procés és espectacular. Es tracta, ni més ni menys, de crear un sistema (en la majoria d’empreses no existeix) que ajudi a mesurar, i per tant, a gestionar el nivell de performance (eficàcia i eficiència) de les organitzacions. Això abraça des de la mesura del rendiment comercial, passant pel control estricte de la part de les operacions, així com la correcta mesura dels diferents departaments interns, o sigui, els processos de suport. Tot, per descomptat, alineat amb l’estratègia corporativa.
L’instrument bàsic del procés és l’indicador clau, que en terminologia anglesa es coneix com KPI (Key Performance Indicator). Els indicadors poden ser inductors, o sigui, són necessaris per aconseguir els objectius finals i finalistes, que mesuren el rendiment final establert. Un exemple d’inductor seria la formació al personal, que acabarà (o hauria de) millorar el rendiment de les persones de producció, per exemple, que seria un indicador finalista.
Finalment, aquests indicadores s’acostumen a recollir en un quadre de comandament, Dash Board, etc, a l’estil del que podeu veure seguidament:
En definitiva, amb la nostra experiència en diferents empreses, podem afirmar que aquelles organitzacions que porten temps treballant els KPIs (és un procés que requereix un període de maduració important) són capaces de gestionar la companyia amb molta major eficàcia que aquelles que no l’han desenvolupat. Com tens els teus indicadors?
CESC ALCARAZ Economista. Soci-Director FeedBackGround @cescalcal