Jordi Collet, al Gabriel Castellà: “És important que l’escola expliqui què hi fan els nens, a l’escola”

4

El professor de Sociologia de l’Educació de la Universitat de Vic, Jordi Collet, va visitar la setmana passada l’escola Gabriel Castellà d’Igualada per pronunciar-hi la conferència “10 claus per millorar la relació famílies-escola”, especialment enfocada en els pares i mares del centre. Collet, que reclama una major porositat de la institució escolar envers les famílies, va assegurar: “Les famílies no s’han de posar en el disseny metodològic de l’escola, però sí que l’han de conèixer. És important que l’escola expliqui què hi fan els nens, a l’escola.”

De fet, Collet ja va impartir una xerrada similar al professorat del Gabriel Castellà uns dies enrere, i algunes de les seves idees ja s’han començat a posar a la pràctica en el dia a dia. Per exemple, s’està treballant un pla pilot perquè pares i mares puguin veure el dia a dia dels nens sense interferir en la tasca del professorat. “És important que les famílies sàpiguen com es treballa a l’escola, per després poder ajudar els fills. Per exemple, ara els nens divideixen de manera estranya, oi? És important poder-ho veure i entendre-ho, per després poder donar un cop de mà quan és necessari”, va raonar dimecres.

En aquesta xerrada, convidat per Càritas d’Igualada i l’AMPA del centre, Collet va donar a les famílies alguns consells per motivar els seus infants: “Demaneu-los que siguin ells qui us llegeixin un conte. I, quan ho facin, presteu-los la màxima atenció. Perquè vosaltres sou unes persones molt importants per als vostres fills, i els heu de transmetre que tot allò que fan us importa de debò.”

 

A l’hora de relacionar-se amb l’escola, Collet també va alertar les famílies que la institució educativa té tot un seguit de codis lingüístics que no s’ha de tenir vergonya a combatre per facilitar la comunicació. “Al món hi ha diverses llengües: el català, el castellà, l’anglès, el francès… i el ‘mestrià’”, va ironitzar. “Els mestres parlen una llengua pròpia, que no s’entén de bones a primeres. I heu de reclamar-los que us expliquin amb les vostres pròpies paraules què s’hi fa, a la classe”, va reclamar.

Durant la xerrada també es va encetar un cert debat sobre la idoneïtat, o no, que els nens tinguin deures. “Sigui com sigui, és bàsic que famílies i escola acordeu quins ‘deures’ o ‘activitats’ han de fer els nens a casa”, va concloure.