I si les empreses actuen com a persones i les persones com a empreses? El món a l’inrevés

21

Guillem Recolons
Personal Branding

 

A algunes empreses els aniria millor humanitzant-se.
Des que naixem som capaços de reconèixer a altres humans. Estem programats per interactuar amb les persones. Moltes empreses insisteixen a anomenar-nos clients. Des de la sociologia ens anomenen individus. Moltes marques insisteixen a anomenar-nos usuaris, consumidors, pacients… També ens anomenen ciutadans, transeünts, conductors, esportistes, participants…

La veritat és que la nostra principal singularitat és ser persones, éssers humans, i no pel paper que juguem per a una marca o producte concret. Normalment dic que el branding, si no és humà, no és branding. I les empreses, no totes, tenen una assignatura pendent que podem ajudar a resoldre des de les aplicacions corporatives del personal branding:

• Executive Branding
• Personal Branding
• Employee Advocacy
• Relat corporatiu

El fet que s’humanitzi una marca fa que sigui connectora i això requereix que el remitent del missatge i el receptor siguin persones. Requereix que el missatge aporti valor i requereix que hi hagi una història. Això, la publicitat tradicional basada en el bombardeig massiu d’anuncis, ja no l’aconsegueix.
A les persones ens aniria bé autogestionar-nos com a empreses.

Ja veus, el món a l’inrevés. Si a l’empresa i les seves marques els vindria bé humanitzar-se, a les persones ens vindria bé aprendre a gestionar-nos d’una forma més organitzada i eficaç.
Deixeu-me trencar algunes creences limitants:
• Si analitzes la competència de marques corporatives per què no fer-ho de persones que poden estar ocupant el seu territori de marca?

• Si una empresa té un propòsit, una missió i valors (quelcom profundament humà) no té sentit que també ho tingui una persona?

• Les organitzacions treballen sobre la base de models de negoci per a cadascuna de les seves marques: saps que hi ha llenços de model de negoci per a persones?

• Cada marca es mou al voltant d’una proposta de valor: la gent pot sobreviure (professionalment) sense una proposta de valor única?

• Les marques sovint abanderen un “claim”, un lema: i per què no podia una persona tenir-lo?

• Les marques i els seus productes es fan conèixer a través dels plans de comunicació: heu sentit parlar de la Pla de comunicació personal?

Et dono la benvinguda al vertiginós i apassionant món del Personal Branding (o si ho prefereixes, descobriment, desenvolupament i projecció de la marca personal). No és exclusiu per a celebritats, ni súper-executius, ni gurus. És per a tu, no importa qui siguis, allà on estiguis, el que pensis, el que facis. Si veus el món a l’inrevés, vas pel camí correcte.