La Generalitat encarrega una auditoria per fer un seguiment i avaluació del servei de bus Igualada-Barcelona

17

El Departament de Territori i Sostenibilitat encarregarà mitjançant l’ATM de Barcelona una auditoria externa per fer un seguiment exhaustiu del servei que ofereix l’empresa la Hispano Igualadina a la línia de bus que comunica Igualada amb Barcelona. El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, acompanyat del director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, i de l’alcalde d’Igualada, Marc Castells, han explicat avui que aquesta auditoria concretarà les mancances en el servei per prendre mesures de millora i determinar les responsabilitats que pot tenir l’operador per incompliment de les condicions prestació del servei. Segons Font, “l’auditoria serà externa i servirà tant per sancionar, si cal, com per fer propostes de millora. Aquesta és la darrera oportunitat que donem a la concessionària per revertir el servei”, ha remarcat.

L’objectiu és implementar les millores estructurals una vegada analitzades les mancances i resoldre de manera immediata aquells aspectes que tinguin una solució ràpida. Es preveu presentar l’auditoria en un termini d’entre quatre i sis mesos, incorporant una bateria de propostes per revertir tots i cadascun dels aspectes que es determini que presenten deficiències. Font ha explicat que serà “molt clara i transparent”, que es compartirà amb els ciutadans i que “les mesures seran consensuades entre tots”.

Actualment, la comunicació entre Igualada i Barcelona disposa de 60 expedicions d’anada i 65 de tornada els dies feiners. L’evolució de la demanda ha estat creixent els darrers anys i ha passat dels 871.000 viatgers l’any 2013 als 921.000 del 2016. Tanmateix, tot i que s’han reduït respecte a anys anteriors, el servei acumula queixes per part dels usuaris vinculades en gran part a la manca de fiabilitat en el compliment dels horaris.

Inspeccions a les hores punta

Durant el període de l’auditoria, es faran inspeccions i controls per comprovar el compliment de les condicions de prestació del servei a les hores punta del matí, migdia i vespre, als principals nuclis de generació de demanda i on ha estat detectada una major problemàtica com és el cas de les expedicions del matí amb sortida des d’Igualada, Esparreguera i Abrera i les tornades al migdia o vespre des de Barcelona. També es comprovarà l’estat dels vehicles i de les parades (elements de senyalització, informació, capacitat i seguretat). Un altre aspecte que es vigilarà serà les condicions de prestació a bord dels mateixos vehicles per valorar-ne la capacitat, la comoditat i l’atenció del personal de conducció, tant per part del personal que realitzi l’auditoria com a través d’enquestes als usuaris.

Aquests treballs de seguiment i auditoria seran encarregats per l’ATM de Barcelona a empreses externes, prèvia la licitació corresponent, que treballaran conjuntament amb els serveis d’inspecció del Departament de Territori i Sostenibilitat.

Arran d’aquesta auditoria sorgiran propostes de reordenació del servei o nous serveis necessaris per atendre millor la demanda detectada, tant pel que fa als horaris com als recorreguts; propostes de millora en relació al material mòbil, equipaments a les parades i informació als usuaris, i també detectar-se els possibles incompliments per part de l’operadora per a disposar dels elements objectius necessaris per a poder exigir les responsabilitats corresponents, en el marc de la normativa vigent.

Una comissió de seguiment formada per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, el Departament de Territori i Sostenibilitat, els ajuntaments i l’Associació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU) es reunirà periòdicament per avaluar l’estat dels treballs i consensuar les propostes d’actuació.