Marisa Vila i Berzosa és la regidora d’Ensenyament, Universitat i Joventut d’Igualada. Llicenciada en Filologia Hispànica i professora d’Educació Secundària.Amb ella parlem de com es troba el món educatiu a la ciutat en aquests moments excepcionals que estem vivint i com enfoca els esdeveniments d’un futur proper.
Des de la setmana passada tot els centres educatius de Catalunya han començat el tercer trimestre, encara que de manera telemàtica. A la nostra ciutat s’ha pogut engegar amb una certa “normalitat”?
Quan des d’abans de Setmana Santa es va avisar que al tercer trimestre continuaria el curs telemàticament, el departament d’Educació ha anat donant orientacions als centres, encara que la realitat del dia a dia fa que el centres s’han d’anar adaptant al seu alumnat. Un dels reptes és l’accés a la tecnologia digital, és a dir que cap nen o jove es quedi enrere per no tenir dispositiu o connectivitat a internet. Per això des del Departament es va fer una diagnosi de les necessitats, començant sobretot per aquells alumnes que acaben etapa educativa aquest curs. Als municipis se’ns va encomanar que vetlléssim perquè tots els alumnes tinguessin les mateixes possibilitats per complementar la dotació que fa el departament d’Educació de la Generalitat. Això no és fàcil, a Igualada treballem amb 20 centres educatius.
Per altra banda, les mesures sanitàries decretades pel Procicat fa que no es pugui accedir als centres educatius a buscar material i tot això fa que el procés no sigui tan ràpid com voldríem. El departament ja té a punt els paquets digitals, l’Ajuntament d’Igualada també ja tenim un nombre de connectivitats preparades per lliurar. Els dispositius electrònics estan als centres i voluntaris de Creu Roja o d’alguna de les ampes de les escoles recolliran els dispositius i els repartiran a les llars que els necessitin. La coordinació entre tots els actors que intervenen és bàsica i fonamental: centres educatius, serveis socials, Creu Roja, Càritas i la regidoria estem en estret contacte per tal que tots els alumnes tinguin les mateixes oportunitats.
També des de la regidoria d’Educació estem preparant uns paquets de material escolar bàsic (llapis, bolígrafs, gomes, blocs de fulls…) per lliurar-los a famílies de nens d’Infantil i Primària que no tenen aquest material a casa i que els centres educatius han detectat.
L’avaluació d’aquest tercer trimestre ha estat controvertit i poc clar. Com s’ha resolt? Serà avaluable i com s’avaluarà?
D’aquí a uns dies, des del departament d’Educació es donaran unes instruccions per al final de curs. Pel que fa a la tercera avaluació, les tasques que es van donant als alumnes han de ser tasques que permetin que continuïn vinculats al centre educatiu, al ritme escolar, però des del primer moment es va dir que totes aquestes tasques no haurien de ser penalitzadores. Els centres han de seguir motivant i acompanyant els alumnes en les tasques. Les circumstàncies actuals fan que no es pugui demanar el mateix als alumnes que si estiguessin en les classes presencials a l’aula i les valoracions han de ser en positiu. Els cursos on hi pot haver més preocupació són a 4t d’ESO i a 2n de Batxillerat, perquè són finals de cicle, però cal tenir en compte que els mestres ja saben el nivell de cada alumne i es poden fer tasques que d’alguna manera siguin avaluables. S’ha de ser molt sensible a les circumstàncies i a les individualitats, fent una avaluació personalitzada, de molt acompanyament i mai penalitzadora.
Els nois i noies que estan fent 2n de Batxillerat estan molt preocupats per la selectivitat. Quan es farà i quines modificacions tindrà?
La selectivitat, segons les dates que estan publicades, es farà el 7, 8 i 9 de juliol, un mes més tard del que estava previst, però estan supeditades a possibles mesures que puguin adoptar les autoritats competents en relació a la Covid-19. Aquesta selectivitat serà, segons explica la pàgina web del Consell Interuniversitari de Catalunya (a la qual emplaço a tots els estudiants de Batxillerat a entrar-hi per consultar) es proposa una selectivitat més flexible a l’opcionalitat, i això vol dir que en comptes de triar, en els exàmens, l’opció A o B, es proposaran diversos enunciats perquè els alumnes mateixos puguin evitar el temari que no s’ha pogut fer a classe; això és degut a que els centres educatius tenen autonomia per organitzar el currículum com creuen millor i per tant no tots els centres, a hores d’ara, han donat les mateixes parts del temari. Jo recomanaria als estudiants de 2n de Batxillerat que continuïn mirant els models de proves que tenen d’altres anys, perquè el model serà semblant i encara que hi haurà més opcions, l’estil no canviarà.
Els alumnes que estan fent cicles formatius i encara han de fer pràctiques, com s’ho hauran de fer?
Els centres que fan Cicles formatius ja han rebut instruccions sobre com avaluar les pràctiques. Els alumnes d’aquests centres segurament ja n’estan informats, però a grans trets podem dir que aquells alumnes que ja han fet 220 hores de pràctiques, que és el mínim establert, la Junta d’avaluació ja pot considerar l’aprovat. Si no s’han fet aquestes hores es poden fer diverses opcions, segons se m’ha informat des de la Direcció de l’Institut d’FP Milà i Fontanals. Si es creu que es pot tornar a fer pràctiques abans d’acabar el curs, es pot ampliar l’horari d’aquestes pràctiques; si no es pot fer, les pràctiques es poden completar Amb la realització d’un projecte complementari d’un mínim de 20 hores o bé hi ha altres opcions. En cas d’impossibilitat d’aplicar qualsevol de les opcions serà la Junta d’avaluació qui pot prendre les decisions que consideri pertinents per a cada alumne.
Un altre punt de preocupació per a pares és el procés de preinscripció sobretot en els casos de canvi de cicle. Se saben dates i com es durà a terme?
No hi ha dates encara perquè de moment l’estat d’alarma és fins el dia 9 de maig i els tràmits administratius estan aturats. Per altra banda des de la Departament d’Educació s’està estudiant de quina manera es podrà fer aquesta preinscripció perquè tothom hi pugui accedir en igualtat de condicions. El conseller Bargalló va dir que aquesta preinscripció havia de ser el maig, perquè el curs al setembre pugui iniciar-se amb una certa normalitat, tot i que de cara al començament de curs hi una incertesa de com serà, de quines directrius ens donaran a nivell de prevenció sanitària. Si les dates de preinscripció s’allarguen en el temps, la data de principi de curs també es pot veure modificada, però això pot canviar d’aquí uns dies, depenent de com vagi evolucionant tot plegat.
Un dels altres col·lectius de l’ensenyament és el Centre de Formació d’Adults. Com els afecta aquesta situació?
En aquest centre hi ha diverses tipologies d’alumnes, n’hi ha que estaven preparant les proves de graduat en ESO, d’altres que es preparaven per fer les proves d’accés a cicles de grau mitjà… i sobre les dates d’aquestes proves no se sap res. Al centre també es fan classes d’anglès, d’alfabetització de menors no acompanyats i ara tot s’ha vist afectat. El centre el que fa és mantenir contacte i acompanyament als alumnes de manera periòdica, fent un seguiment molt personalitzat en què el professor s’adapta a la realitat de cada alumne.
Aquest estiu, serà necessari que els casals i esplais facin també una tasca educativa?
Aquest és un tema molt important perquè hem de pensar en les estratègies i actuacions que hem de fer per al post-confinament. Des de la regidoria d’Ensenyament de l’Ajuntament, començarem a treballar juntament amb els departaments d’Infància, Joventut, Serveis Socials, Esports, i demanarem col·laboració a les entitats juvenils per veure quin tipus de programació podem oferir als infants i els més joves de la ciutat.
L’oferta d’activitats sempre estarà basada en l’evolució sobre la crisi de la Covid-19, seguint en tot moment les indicacions de les autoritats sanitàries. De cara a programar l’estiu per a infants i joves de la nostra ciutat ens assessorem per les orientacions dels experts com de la Fundació Bofill o de l’Educació 360, a la qual estem aliats.
Serà, sens dubte, un estiu excepcional, diferent… Preveiem que no es podran fer activitats en grans grups però el que hem de procurar és que no es deixin de fer activitats. Potser haurem d’invertir esforços i pressupost a fer desdoblaments i intentar que siguin obertes i assequibles a tots els infants i joves, sobretot a aquells que ara es troben en una situació de més vulnerabilitat. M’imagino unes activitats de lleure on es puguin desenvolupar les competències bàsiques de l’àmbit lingüístic, matemàtic, artístic, del medi natural i social… Tot i la incertesa que veiem d’aquí a dos o tres mesos, ens dedicarem a plantejar un estiu el màxim d’enriquidor possible per als nostres infants i joves.