El Mercat de la Masuca, productes de proximitat i servei a domicili

831

El Mercat Municipal de la Masuca obres les seves portes cada dia,  de dilluns a dissabte, oferint els seus productes d’alimentació a tots els seus clients i apropant-se encara més en aquests dies de crisi sanitària, oferint el servei a domicili de les compres efectuades. La Montse Esquius, presidenta de l’Associació de Botiguers del Mercat de la Masuca ens explica com funcionen aquests dies.

El mercat de la Masuca està obert de 8 a 1. Quin servei s’ofereix a dia d’avui?

Degut a la situació que ha ocasionat la Covid-19, el Mercat Municipal de la Masuca d’Igualada ha hagut d’adaptar els seus serveis i la seva funció. Així doncs, l’horari d’obertura actual és de 8:00 a 13:00 de dilluns a dissabte. Durant aquest període de temps, els clients poden anar a comprar al mercat prenent les mesures pròpiament establertes: mantenir i respectar la distància de seguretat d’entre 1,5 i 2 metres, i fer ús dels guants i de la màscara.

Per altra banda, a dia d’avui també s’ofereix el servei d’entrega de comandes a domicili el qual permet, als clients que ho desitgin, fer la comanda als diferents establiments via WhatsApp, telèfon, la pàgina web del mercat o mail. El funcionament d’aquest servei actual consisteix en agrupar per client les comandes realitzades a les diferents parades, i a mig matí o al final de la jornada laboral s’entreguen als domicili dels clients.
Aquesta iniciativa ha sorgit a partir de la col·laboració entre l’Ajuntament i l’Associació de botiguers del mercat.

Cal destacar que a hores d’ara ja són bastants els clients que han optat per provar aquest servei i la veritat és que n’estan força contents i agraïts.

La finalitat d’aquest servei es basa en en facilitar i agilitzar la compra dels nostres clients durant aquest episodi de confinament.

Segueixen funcionant les 42 “parades” del mercat, i inclús aquelles que no són considerades parades com a tal (banc, bar, quiosc,…)? 

Tot i la situació que s’està vivint, la major part de les parades del mercat estan obertes exceptuant aquelles en què els propietaris no viuen a la Conca d’Òdena.

Els bars, les botigues de roba, les floristeries i el quiosc del mercat no poden dur a terme la seva activitat pel fet de no ser considerats serveis essencials. El quiosc del mercat sí que està obert.

El banc com CaixaBank sí que romanen oberts, però ofereixen serveis mínims i a porta tancada, de manera que els clients poden entrar-hi d’un en un. Tot i això, el banc BBVA no roman obert.

 

Com poden els ciutadans beneficiar-se del servei que ofereix La Masuca?

L’adaptació de l’horari laboral i la iniciativa d’oferir el servei d’entrega de comandes a domicili proporcionen un gran ventall de beneficis a la ciutadania de la nostra ciutat i rodalies.

En primer lloc, permeten evitar el contacte i la mobilitat de les persones disminuint, així, les possibilitats de contagi. Per tant, si els ciutadans i ciutadanes necessiten quelcom, únicament han de demanar-ho i les persones responsables de repartir les comandes els ho portaran al seu domicili.

En segon lloc, afavoreixen la limitació de l’activitat social de les persones considerades “grups de risc” (persones majors de 65 anys o amb patologies cròniques).

En tercer lloc, el fet d’adaptar l’horari laboral s’ha dut a terme per tal de reduir el nombre d’hores que els botiguers es troben exposats davant del públic, així com també per a impedir les aglomeracions de persones.

En darrer lloc i més important, protegir la salut i el benestar de tots els ciutadans i ciutadanes.

 

Alguns tenen por dels productes de proximitat i diuen que és més segur comprar productes envasats, pesats, etiquetats i amb el preu posat per cada element. Com responeu a aquestes inquietuds? 

A dia d’avui i com a comerç de proximitat, nosaltres continuem garantint i complint les mateixes mesures sanitàries adoptades des de sempre. Cal destacar que al comerç de proximitat no li ha fallat mai l’abastiment del producte alimentari fresc.

Degut a la situació que s’està vivint actualment, s’ha decidit extremar i augmentar les mesures externes per tal de prevenir contagis entre els botiguers i els clients. És per aquest motiu que s’intenta evitar al màxim el contacte botiguer-client fent ús de les mascaretes i els guants. Per tant, la prevenció la complim tant a l’hora de manipular com d’atendre els clients.

El públic té garantit els productes alimentaris dels nostres establiments pel fet que les mesures sanitàries són iguals per a tothom i es compleixen tal i com estipula el departament de salut i la llei. És per aquest motiu que considerem que tothom es pot sentir segur i lliure d’escollir on vol anar a comprar.

 

Molts diuen que el mercat dona més qualitat, però que per comprar-hi cal molt de temps. Les limitacions de proximitat funcionen bé davant les parades? 

Tal com s’ha establert, les distàncies de seguretat que s’han de mantenir són d’entre 1,5 i 2 metres. Podríem dir que la major part dels clients que s’apropen als nostres establiments mantenen i respecten aquesta distància.
Per tal de disminuir el contacte entre les persones, hem fet conèixer un servei el qual, a més gran o més petita escala, ja s’ha ofert des de sempre: la possibilitat de realitzar una comanda via WhatsApp, telèfon, la pàgina web del mercat o mail. D’aquesta manera, els botiguers podem preparar la comanda i portar-la al domicili dels nostres clients. Aquest servei permet evitar cues i acumulacions de gent.

 

Quins són els avantatges de comprar en un mercat municipal en un moment de confinament i de reducció de moviments?  

Situant-nos en aquest moment de confinament i de reducció de moviments, el producte alimentari que els nostres clients reben és, com sempre, completament fresc. Nosaltres adquirim el producte que hem demanat el mateix dia des del punt d’inici del productor. A més a més, la durabilitat del producte alimentari que oferim és molt llarga pel fet argumentat anteriorment.

Les comandes que ens encarreguen els clients es preparen de manera personalitzada, ja que tots i cadascun dels botiguers coneixem els gustos i les particularitats dels nostres clients. El moviment que li comporta al client el fet d’encomanar una comanda és pràcticament inexistent, ja que aquest únicament ha d’entrar al mercat per a recollir-la i, en la major part dels casos, som nosaltres els qui portem la comanda a domicili. Tant és així que el pagament es du a terme a través de vies telemàtiques.
Actualment, el Mercat Municipal de la Masuca disposa d’una pàgina web la qual disposa d’una plataforma preparada per al comerç online afavorint, així, dos canals de venda. És a partir d’aquesta pàgina web que els clients encomanen les seves comandes: www.lamasuca.cat

 

Hi ha algun tipus d’organització que permeti a la gent comprar productes de diferents parades i que els hi portin a casa?

L’associació de botiguers del mercat ens hem organitzat per tal de preparar les comandes dels clients i entregar-les als domicilis. Tal i com hem citat anteriorment, les comandes es poden fer via WhatsApp, telèfon, la pàgina web del mercat i mail.

Prenent com a referència la pàgina web del mercat, els clients han d’entrar-hi, mirar el llistat de les parades adherides a la iniciativa, i contactar per telèfon, correu o WhatsApp a les botigues on compren habitualment. Acte seguit, els botiguers del mercat reuneixen les comandes que s’hagin fet a les diferents botigues i les porten al domicili de cada client. L’entrega es fa a mig matí o al migdia, i les comandes s’entreguen al dia següent, els dimarts, dimecres, dijous, divendres i dissabte.