Un article de
Carmel·la Planell Lluís
Historiadora, periodista i fotògrafa
1 de setembre de 2024

Els artistes de la Festa Major 1907 – 1979: unes portades que són un bell recordatori d’altres temps

En el marc dels dies de la Festa Major d’Igualada, la Biblioteca Central, des de la perspectiva d’exhibir públicament aquella extensa font de documentació de la col·lecció local (Biblioteca Central d’Igualada i de l’Arxiu Històric Comarcal de l’Anoia), que abasta una progressió de les portades dels programes de la Festa Major d’Igualada, des d’un primerenc segle passat fins a arribar a un preliminar període democràtic; amb el reclam “Els artistes de la Festa Major: 1907-1979”, ens proposa una exposició, conduïda per Pau Llacuna i Ortínez, que conté l’obra de trenta-quatre autors de reconegudes identitats de les arts plàstiques, del disseny gràfic i també de la fotografia, com entre d’altres, els germans Joaquim i Dionís Renart i Garcia, Ramon Costa i Puiggros, Gaspar Camps i Junyent, Antoni Ollé i Pinell, Miquel Llacuna i Alemany, Ignasi Castelltort i Miralda, Amadeu Caballé i Solé, Amadeu Freixas i Vivó, Dolors Anglada i Sarriera, etc.

Al cap i a la fi, una mostra, un llegat d’excepció que ens posiciona davant un recorregut cronològic que emmarca el període comprès entre el 1907 i l’any 1979: amb uns primers programes de tècniques tipogràfiques particularment vistoses i de signe academicista, passant per les portades d’autor il·lustrades segons els supòsits rupturistes de l’estètica modernista, fins a aquells programes editats, després de la Guerra Civil, durant els llargs anys de la Dictadura.

Joaquim Renart. 1918.

Uns i altres, sempre des de l’explícit propòsit artístic i informatiu de convidar la ciutadania a gaudir dels diferents actes de la Festa Major. 48 programes i 34 autors constitueixen aquesta completa documentació impresa que pren, com a punt de partida l’any 1907, amb una primera portada signada expressament per un autor, Dionís Renart -en aquell moment encara no editada per l’Ajuntament sinó per la Impremta Poncell- que incorpora una nova modalitat de programa festiu allunyant-se de l’habitual fulletó, tríptic o referències a la premsa local, d’anys anteriors, deixant-se influenciar, de primer, pel moviment de moda: el Modernisme, bo i integrant alhora anuncis publicitaris de distints establiments igualadins al seu interior.

Gaspar Camps. 1927.

Tot plegat, una oportuna presentació d’una successió de portades emmarcades i acompanyades d’una breu al·lusió professional de l’autor, que acaben a l’any 1979; majoritàriament obra d’artistes locals formats en les diferents competències del dibuix i de la pintura, amb la inclusió del primer programa corresponent al recent inaugurat període democràtic, moment en què, precisament, ja el de l’any 1975, apareix escrit en català.

Quant al contingut, d’una mirada a tots els programes se n’obté que la majoria fan referència a determinats aspectes de les tradicions pròpies de la ciutat amb l’especial protagonisme dels actes de Festa Major, des de la imatgeria religiosa, fins a la figuració dels gegants de la ciutat endemés de determinades seqüències del tipisme folklòric i de celebracions festives (oficis religiosos, castellers, etc.); participant de tots ells, i de manera quasi omnipresent, l’escut de la ciutat d’Igualada amb diferents aparences estètiques.

Odón Roca. 1933.

Això no obstant, gairebé anticipant-se a les noves tendències de les arts gràfiques, alguns dels programes de finals de la dècada dels 50’ fan gala d’una altívola modernitat tant pel que fa al·lusió a l’estil artístic com al propi contingut temàtic.

Al capdavall, una exposició que és una magnífica col·lecció d’obres d’art; àdhuc un memorable retrat il·lustratiu de cada episodi històric i festiu; és a dir, de la manera de viure i divertir-se de la ciutat, fins i tot en períodes tan dispars i convulsos com els de la Postguerra.

Joan Pelfort. 1954.
T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!

Comenta aquesta entrada:

Et recomanem×