Som conscients de l’escletxa digital entre generacions?

41

Tinc una amiga que és usuària habitual del paquet office, internet i d’algunes aplicacions lúdiques i d’organització personal (fins i tot, ha col·laborat en l’elaboració d’alguna). Així doncs, podem dir que està força avesada al món digital que vivim. Des de fa un any i mig, té una filla, i com és habitual avui en dia, a vegades, li deixa el mòbil per veure el MIC o altres programes infantils. A la nena li agrada molt, i a la mare també, ja que li proporciona una estona de “calma i tranquil·litat”. Això és dolent? Com tot en aquesta vida: l’equilibri és l’ideal. Crec que no ens hem de sentir malament si de tant en tant, oferim als nostres fills o alumnes, una estona d’esbarjo a través de vídeos. Jo no hi entenc massa, però segur que una persona experta, ens diria que en aquell moment, l’infant també està rebent un aprenentatge.

Quan els infants creixen, i comencen a ser conscients del món que els envolta, també es pot compaginar el món digital amb l’aprenentatge, i gaudir-ho d’una manera lúdica. L’exemple que a molts us ha vingut al cap, segurament, és la robòtica. Aquest seria un exemple com molts d’altres: creació d’un robot, creació de videojocs, creació d’un dron, creació de… Tots comparteixen un verb: CREAR. En aquest, va implícit un altre de ben important: IMAGINAR. Per crear, primer cal imaginar, i d’això últim, no em negareu que en les ments dels infants en va ple.

Per tal de traduir aquesta imaginació en creació, cal conèixer els recursos digitals i tecnològics que tenim al nostre voltant, i mostrar-los als nens i nenes. La transmissió d’aquests coneixements pot ser a través d’apuntar-los a activitats extraescolars, però també, sent els propis adults qui anem a aquestes activitats extraescolars, per després, a casa o a l’aula, compartir-ho amb la canalla. Hauríem d’intentar que el mòbil o la tauleta, no sigui sempre una activitat individual.

Fomentem la imaginació i la creativitat dels infants acompanyant-los en la seva educació, ja sigui des de casa o des de l’aula. No girem l’esquena a l’escletxa digital que hi ha entre les generacions: actuem i formem-nos per acompanyar als nostres nens i nenes al món actual i canviant en el que vivim.

Jèssica Creus, Responsable de l’àrea de formació i contractació pública CEINA