La robòtica a l’Acadèmia Igualada

1

La societat està en constant canvi i és una evidencia que cada vegada és més tecnològica. Aquest fet ens condueix a formar als nostres alumnes en matèries que siguin realment útils el dia de demà. Es tracta d’aprendre, d’obtenir coneixement i de desenvolupar potencials des del principi i durant la resta de la etapa educativa.

Des de l’Acadèmia Igualada quan organitzem en una activitat per als nostres alumnes podem pensar en diversos aspectes però el primer d’ells és que s’ho passin bé. Amb la robòtica els nens gaudeixen d’una activitat molt lúdica ja que per a ells és com un joc en el qual hi ha dues parts, primer una part de construcció d’un model i d’altra banda poden fer que aquest model cobri vida independent, cosa que fins ara no podia fer cap joguina del seu entorn, la qual cosa els entusiasma.

En aquest aspecte, amb la robòtica el nen aprèn d’una banda la programació informàtica necessària per controlar un robot, i d’altra banda, potser més important, aprèn a pensar de manera lògica, creant supòsits i relacions entre els sensors i motors que l’ajuden a crear un pensament deductiu.

Un altre factor important a l’hora de triar les nostres activitats és el foment de la creativitat. La relació que mantenen la creativitat i la robòtica és doble i per descomptat il·limitada. Se’ls planteja un objectiu real, el qual han de resoldre primer construint un robot que sigui capaç de solucionar i després crear les ordres precises perquè el resolgui de manera autònoma. Hi ha moltes solucions vàlides i cada nen o cada grup pot trobar la seva.

Mirant cap al futur, les destreses que els nostres alumnes adquireixin seran la base i el fonament dels futurs programadors i enginyers, en qualsevol de les seves línies. Amb aquests activitat els nens desenvolupen els seus talents i poden realitzar projectes i solucions realment sorprenents.

La robòtica té molts beneficis pels alumnes ja que s’involucren activament en el seu propi procés d’aprenentatge. Algunes de les nostres activitats a l’aula passen pel treball amb sensors per tal de detectar obstacles i com evitar-los, seguiment de camins o moviments concrets i treballar amb els sensors de proximitat i de contacte.

Aquesta activitat que realitzem en la etapa educativa de secundaria ajuda als nostres alumnes a ser acte-pensadors, a ser capaços d’apreciar el valor de l’auto motivació i de sentir-se amb recursos propis. També fomenta l’habilitat per resoldre els objectius presentats mitjançant estratègies vinculades al raonament lògic, analític i crític. La robòtica prepara als nostres alumnes per enfrontar-se al món competitiu, especialment en les ciències tecnològiques, les de major demanda en l’actualitat i en el futur.