Un article de
Veuanoia

Preguntes i respostes sobre la prestació extraordinària per als Autònoms
P

23 de març de 2020

Molts autònoms tenen dubtes sobre la prestació extraordinària durant el període que duri l’Estat d’Alarma a Espanya. El Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions ha tret una guia orientativa, en una versió curta amb sis preguntes i una altra més llarga, amb onze. Aquestes són les seves respostes.

1- Qui pot sol·licitar-ho?

Qualsevol treballador per compte propi inscrit en el règim corresponent afectat pel tancament de negocis davant la declaració de l’Estat d’alarma o la facturació d’aquest mes caigui un 75% respecte a la mitjana mensual del semestre anterior.

2- Hi ha algun període mínim de cotització per a demanar-la?

No, per a sol·licitar-no cal complir el període mínim de cotització exigit per a altres prestacions, només estar d’alta en algun dels règims i trobar-se al corrent de pagament de les cotitzacions socials.

3- Es pot accedir fins i tot tenint algun deute amb la Seguretat Social?

Sí, es permetrà als que no estiguin al dia amb els pagaments en la data de la suspensió de l’activitat o de la reducció de la facturació, que ingressin les quotes degudes en un termini de 30 dies. Un cop produït el pagament, es podrà accedir a aquesta prestació.

4- Poden demanar-ho els autònoms amb treballadors al seu càrrec?

Sí, aquells que tinguin treballadors al seu càrrec i hagin hagut de tancar per la declaració de l’Estat d’alarma o hagin vist caure la seva facturació un 75% poden presentar un ERTO per als seus treballadors i sol·licitar aquesta prestació extraordinària.

5- Aquesta prestació suposa que qui no ingressi, no paga cotitzacions?

Aquesta prestació va més enllà. La prestació consisteix en que qui tingui dret a ella, a més de cobrar-la, no pagarà les cotitzacions.

6- Si cessa l’activitat, s’han de renunciar a bonificacions com la tarifa plana?

No. En aquest sentit, el Reial decret llei indica que el temps que es percebi aquesta prestació extraordinària computa com efectivament cotitzat, pel que podran sol·licitar-la els autònoms que estiguin rebent aquests ajuts i no perdran les bonificacions condicionades al manteniment de l’activitat.

7- Què passa amb els que estan obligats a prestar serveis, com els taxistes?

Podran acollir-se a la prestació si acrediten la caiguda en la facturació de al menys un 75%. Si acrediten la reducció no hi hauria cap problema a compatibilitzar la prestació i l’activitat.

8- Als que tributin per mòduls, ¿com se reconeix la pèrdua de facturació?

Estem estudiant com adaptar aquesta prestació per a aquells autònoms que no estan obligats a emetre factura.

9- Quant pot suposar aquesta prestació?

L’equivalent al 70% de la base reguladora. Això vol dir que, quan s’hagi cotitzat per cessament d’activitat durant al menys 12 mesos, l’import és el 70% de la base reguladora, però per a qui hagi cotitzat menys temps, tindrà dret al 70% de la base mínima de cotització del col·lectiu a què pertanyi.

10- Durant quant de temps es pot percebre?

Un mes, amb possibilitat d’ampliació fins a l’últim dia del mes en què finalitzi l’Estat d’alarma, en el cas que aquest es prorrogui i tingui una durada superior al mes.

11- Quan es pot començar a sol·licitar?

Per als autònoms el negoci dels quals s’ha vist obligat a tancar per l’Estat d’alarma, des del 18 de març. En el cas dels que han de presentar acreditació de la caiguda de facturació mensual, des del moment en què pugui presentar aquesta documentació.

Compartir

Deixa un comentari

L'Enquesta

T'atenen en català en els comerços on vas habitualment?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta