Xavier Tubert, director de Relacions Institucionals de Llet Nostra, serà el proper dijous 25 de febrer a Igualada, tot participant en el Dinar UEA que la patronal anoienca organitza al Restaurant Sesoliveres. Tubert revelarà alguns detalls de l’èxit de Llet Nostra com a producte català amb marca pròpia. Abans que vingui a Igualada, hem parlat amb ell per conèixer més d’a prop aquesta empresa.
El cooperativisme ha estat sempre un dels trets empresarials rellevants del sector agrícola i ramader del país. Posar d’acord a molta gent per a un benefici comú no és sempre fàcil. Per què aquí funciona?
Un dels principals motius és perquè Llet Nostra va sorgir d’un moment realment necessari per a tots els ramaders que van iniciar el projecte. Una de les vies per aconseguir tirar endavant era que els propis ramaders comercialitzéssim la nostra pròpia llet i així va néixer Llet Nostra. Amb el temps, a més a més, s’ha demostrat que va ser una iniciativa encertada: l’índex de tancament de les explotacions ramaderes a dins de la cooperativa de segon grau Lleters de Catalunya – Llet Nostra és molt més baix que el del sector català. De fet, es limita a uns pocs tancaments per jubilacions. O sigui, que formar part de Llet Nostra és una garantia de futur. Per això, per què el projecte és vàlid i els seus membres hi creuen, Llet Nostra tira endavant.
Recomanaria la fórmula del cooperativisme per a d’altres sectors?
És clar, és una manera de sumar esforços per anar més endavant que no pas sol. Tot i que s’ha de saber renunciar una mica a favor de la majoria. És buscar el benefici de l’economia d’escala.
Llet Nostra ja fa temps que és al mercat, des de que va iniciar el seu camí amb una potent campanya comercial. Malgrat la forta competència, continueu lluitant entre les millors marques-. Segur “Cada vegada hi ha més gent que dóna valor als productes de proximitat, com Llet Nostra” que li han preguntat moltes vegades: Quin és el secret del projecte Llet Nostra?
Ser qui som i explicar qui som. O sigui, Llet Nostra és la llet de les cooperatives catalanes, de més de 200 explotacions de tot Catalunya que produïm llet de qualitat amb responsabilitat envers l’entorn. Així de senzill.
La normativa europea en relació a la llet i, en general, els productes làctics, sempre ha tingut una oposició molt frontal a Catalunya i a Espanya, recentment arran de la supressió de les quotes. Com està aquest tema ara i de quina manera el podeu superar?
L’eliminació de quotes lleteres ha fet encara més evident l’arribada de llet de fora del país accentuant encara més la baixada de preu de la llet. Moltes explotacions ramaderes no han pogut assumir i han hagut de tancar. Gràcies a les dinàmiques que s’aconsegueixen dins del món cooperatiu, els ramaders de Llet Nostra han pogut fer front aquesta situació amb més èxit.
Llet Nostra és una marca consolidada. Heu treballat molt per aconseguir-ho. El fet que busqueu tant, amb aquest nom, un cert arrelament al país, no us tanca la porta a d’altres mercats. A l’espanyol, per exemple?
Llet Nostra és un producte català pel mercat català… no ens hem plantejat anar a vendre llet al mercat espanyol. A casa nostra encara tenim mercat per poder distribuir la nostra llet.
Els ramaders sempre es queixen -també els agricultorsque les grans marques de les superfícies comercials són les que dominen el mercat i imposen uns preus excessivament baixos. Aquesta lluita creu que tindrà algun dia un final?
Sí, és cert que alguns distribuïdors baixen excessivament el preu de la llet, especialment amb la seves marques blanques. Hauríem de veure quina és la qualitat d’algun d’aquests productes. També és cert que el consumidor també té molt a dir a l’hora d’escollir un producte o un altre.
Llet Nostra és un exemple de l’aposta pel consum de productes de proximitat. Creu que la gent ho valora? O a vegades el preu fa decantar l’elecció final, sense importar l’origen?
Cada vegada hi ha més gent que dóna valor als productes de proximitat, per què és una manera de reinvertir en l’economia de l’entorn. Els consumidors de Llet Nostra, no només valoren aquest punt de proximitat, sinó també la qualitat de la nostra llet. Per això tenen Llet Nostra a les seves neveres. Però és evident que hi ha un altre tipus de consumidor que, per diferents motius, dóna prioritat el preu, no a la qualitat ni com la seva compra pot aportar un benefici socioeconòmic del seu entorn.
Parli’m una mica del present de l’empresa, i dels vostres objectius més a curt termini.
Com a tota marca, Llet Nostra vol vendre més, ser més present a les cases dels catalans. El principal objectiu és continuar fent les coses com les sabem fer, cuidar les nostres vaques tant bé com podem per tenir llet de qualitat i fer-la envasar de la millor manera per tal que arribi als nostres clients amb el millor gust i nutrients possible. En cada bric de llet o iogurt de Llet Nostra hi ha la il·lusió de la feina ben feta de més de 200 famílies ramaderes de casa nostra.
JORDI PUIGGRÒS