L’any 2016 l’Anoia va registrar 129 accidents de trànsit per animals a la carretera

16 de gener de 2017

Els accidents de trànsit a les carreteres de l’Anoia provocats per la irrupció d’un animal a la via van ser l’any passat un total de 129, segons dades dels Mossos d’Esquadra. Tot i que les dades facilitades per la policia catalana no especifiquen quin tipus d’animal és, el cert és que probablement la majoria són porcs senglars, que causen importants desperfectes en els vehicles i cal un atestat per tal que l’assegurança -si ho cobreix- se’n faci càrrec. Prenguin una dada com a referència: a tota la província de Lleida, Pirineu inclòs, l’any 2015 es van produir 575 accidents amb animals. La dada de l’Anoia, doncs, és prou elevada per tenir-la en compte, tot i que la nostra comarca no és on aquests animals causen més estralls a les carreteres -el Bages i Osona ens superen, i de llarg- però igualment són un veritable problema.

“Els cotxes ens vénen destrossats. I no hi ha setmana que no n’arribi cap, aquests animals són molt forts i de seguida causen desperfectes de planxa molt importants”, explica el cap de taller d’un concessionari d’Igualada. “I molta gent no és conscient del problema econòmic que pot ocasionar-los. Amb la nova llei, avui el responsable de l’accident és el conductor del vehicle, i no totes les assegurances de tercers cobreixen això, cal que ho especifiqui en les condicions particulars. En el cas de les pòlisses a tot risc no hi ha cap problema, però no tothom les té”, afegeix.

Una plaga tots els mesos de l’any

El porc senglar s’ha convertit en una plaga, i en un enemic a les carreteres de la nostra comarca i de totes aquelles en les quals l’orografia és important, amb presència de bosc. “Fa uns anys, aquest animal era habitual veure’l als boscos i prou, i especialment en determinades èpoques de l’any, però ara és normal veure’l tots els mesos, sense excepció, i no té por de res, ni de l’home. S’acosta sense problemes a les zones urbanes, això ja s’ha vist en moltes ocasions, però continua també fent malbé collites, sobretot de cereals”, ens diuen des del departament d’Agricultura, Ramaderia i Pesca de la Generalitat. Tot i això, no hi ha comptabilitzats quants casos d’invasió de conreus hi ha hagut a l’Anoia o a qualsevol altra comarca. “És molt difícil de controlar, això, en estadístiques, perquè en la majoria d’ocasions les assegurances agrícoles no ho cobreixen”. A la nostra comarca, els Agents Rurals intenten vigilar i tenir coneixement de l’evolució de la població d’aquests porcins salvatges, però el control exacte és molt complicat.

L’augment de la població de senglars té un impacte social que es materialitza en danys a l’agricultura i als jardins, col· lisions amb vehicles, ensurts i lesions a persones i animals de companyia, incursions a les zones urbanes i, sobretot, risc sanitari per la transmissió de diferents malalties.

Batudes de control

A la nostra comarca existeixen societats de caçadors que tenen cura de controlar la població de porcs senglars, però no es fan a tot arreu, perquè la caça s’ha convertit en una activitat a la baixa, cada any hi ha menys llicències, i no té una bona imatge entre la societat. Precisament ara estem en època de caça, i pot ser fàcil veure batudes en alguns indrets, com a Òdena, el Bruc o a l’Alta Anoia. A tot el país, cada any es cacen uns 35.000 senglars. I no n’hi ha prou.

No existeixen, encara que pugui semblar impossible, gaire dades reals sobre l’impacte del porc senglar als camps o carreteres del nostre país. La Generalitat va elaborar l’any 2013 un “Estudi de l’accidentalitat provocada per animals en llibertat a Catalunya” -no n’hi cap més recent- , en la que s’informa que la majoria dels accidents amb porcs senglars són en els mesos de setembre a gener (incloïen el 58% dels registres). Aquest període se solapa amb el període hàbil de caça (Set.-Feb.) i el període principal de zel de senglar (Oct.-Dec.).

El màxim nombre d’accidents es concentra entre les 19 i les 24h (62% dels registres) amb un màxim molt marcat de 21 a 23h (30% dels registres).

Segons els autors de l’estudi, el cas típic d’un accident provocat per un senglar “té lloc en una carretera secundària (de calçada única), es produeix per xoc contra l’animal, durant el mes de novembre i entre les 9 i les 10 de la nit. No es produeixen víctimes i l’accident té un cost mitjà de 6.215 euros per danys al vehicle i costos administratius, policials i d’equips de conservació”. Des de la Generalitat, la gestió per evitar aquests accidents es focalitza en habilitar tancaments perimetrals al voltant de les autopistes i autovies i desviar els animals cap a un pas de fauna, així com en desbrossar els marges de les vies secundàries per facilitar la visibilitat al conductor.

Entre 2007 i 2011, la Generalitat es va gastar gairebé 43 milions d’euros per cobrir accidents. Fins llavors, qualsevol persona accidentada podia denunciar el vedat de caça de la zona i obtenir una indemnització. Això estrangulava la situació econòmica d’algunes societats de caça. El govern espanyol va aprovar llavors una reforma de llei per acabar amb aquesta situació jurídica, denunciada des de fa anys pels caçadors, i fer responsable de l’accident al conductor.

Jordi Puiggròs

Comparteix l'article:

Deixa un comentari