Un article de
Jordi Puiggròs

Periodista i Cap de redacció

24 de maig de 2020

La renda familiar disponible dels igualadins millora i ja supera les de Manresa i Vilafranca

Un article de
Renda familiar disponible bruta per habitant. Variació anual (2016-2017)
4 minuts

Després de molt de temps amb dades que ens situaven en els darrers llocs de la renda familiar disponible del país, les darreres xifres que ha donat a conèixer l’Institut d’Estadística de Catalunya (això sí, corresponents a 2017) milloren significativament respecte algunes poblacions de la comarca, com és el cas d’Igualada, que supera, per poquíssim, a poblacions properes com Manresa o Vilafranca del Penedès.

La capital de l’Anoia, amb 16.100€ de renda per habitant, i Capellades, amb 15.900, són els dos únics municipis de més de cinc mil habitants de la comarca que superen la mitjana del país, mentre que Masquefa, Piera, Vilanova i Montbui, per aquest ordre, estan per sota de la mitjana. Els montbuiencs, amb una renda d’11.800€, és dels municipis més pobres del país. Matadepera, amb 27.300 euros per habitant, continua sent el municipi amb la renda per habitant més elevada, seguit d’Alella (26.900 €). La Sénia, Lloret de Mar i Ulldecona, són els que tenen una renda per habitant més baixa, d’11.500 euros en tots tres.

Val a dir que aquestes dades, tot i ser molt importants, poden ser molt diferents en l’actualitat, com a conseqüència de la nova crisi derivada del Covid-19, si bé és cert que afectarà a tots els territoris.

Pel que fa a la comarca a nivell global, la renda per habitant és de 14.900€, per sota, doncs, de la mitjana catalana (17.200€, 17,2 en els quadres d’aquest reportatge). L’Alt Penedès se situa per damunt de l’Anoia, amb una renda de 15,9; el Bages també, amb 16; el Baix Llobregat, amb 17,8; en canvi, el Baix Penedès té una renda del 13,5, i la Segarra, del 13,7.

Intensitat de la renda familiar a Catalunya. Com més intens, més riquesa. Font: Idescat

Si observeu amb atenció els dos mapes del país que hi ha en aquesta pàgina, podreu veure que la renda per habitant augmenta un 1,3% a Catalunya. L’increment afecta pràcticament totes les comarques, tot i que amb diferents intensitats. El Pallars Sobirà, amb un augment del 8,1%, seguit de l’Aran (6,3%) i el Solsonès (5,9%), encapçalen un grup de set comarques que han incrementat la renda per habitant més d’un 5%. En el cas de l’Anoia, l’increment ha estat del 2,5%, que la situa a nivell mitjà del país.

A l’altre extrem hi ha el Tarragonès, l’única comarca que se situa per sota del valor de l’any anterior (-0,2%), i el Vallès Occidental, el Barcelonès, l’Alt Penedès i el Baix Llobregat, veïnes de l’Anoia, amb increments inferiors a l’1%.

Les comarques amb la renda per habitant més elevada continuen sent el Barcelonès, el Baix Llobregat i el Vallès Occidental, i juntament amb el Garraf són les úniques que se situen per sobre de la mitjana catalana (17.200 €). El Barcelonès, amb 19.400 euros, supera en un 12,7% aquesta mitjana, seguit pel Baix Llobregat (17.900 €), el Vallès Occidental (17.600 €) i el Garraf (17.300 €). En sentit contrari, el Montsià (12.200 €) i el Baix Ebre (13.300 €) són les comarques amb un nivell de renda més baix, i amb la Noguera, l’Alt Urgell, les Garrigues i la Terra Alta són les que tenen un nivell de renda inferior al 80% de la mitjana catalana.

La remuneració d’assalariats representa el 58,4% dels principals ingressos de les famílies a Catalunya i és el principal component de renda a totes les comarques. En el cas de l’Anoia, els sous de la gent representen el 58,8% del pes total de la renda, seguit del 20,7% de prestacions socials, i el 20,6% d’altres tipus d’ingressos.

 

Font: Idescat

En el quadre podeu veure la renda dels municipis amb més població de l’Anoia, i quins són els seus principals recursos econòmics per a obtenir la renda, i un seguit de poblacions properes o significatives, per a que pugueu fer la comparació.

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!

Comenta aquesta entrada:

Et recomanem×