Jonatan Carbó, a Montserrat, interpretant un esplèndid i commovedor concert d’orgue en homenatge a les víctimes del coronavirus

230

Carmel·la Planell
Filòloga, historiadora i fotògrafa

El cicle de concerts d’orgue de l’Abadia de Montserrat previst per a aquest estiu, tot un producte de rúbrica Nacional, que porta per nom Festival Internacional Orgue de Montserrat Cassià M. Just, in memoriam, ha estat objecte d’una significada alteració, aquest 2020, com a conseqüència de la pandèmia. Això és, si bé aquest any s’havia disposat de celebrar el desè aniversari d’aquesta singular i proverbial convocatòria; l’estranya situació sanitària sobrevinguda ha obligat a posposar tot el calendari de celebracions d’enguany, amb músics de prestigi de diversos països, i programar-les per al proper 2021.

I, com a alternativa, i, en substitució, l’insigne organista Jonatan Carbó ha estat el capdavanter a estrenar un cicle de concerts d’estiu, a la Basílica de Santa Maria de Montserrat, que comptarà amb artistes que resideixen i exerceixen professionalment a Casa Nostra. Aquest primer concert, sobrenomenat Festival de proximitat, va tenir lloc el passat dissabte, 20 de juny, i va ser tot un emotiu homenatge a les víctimes de la Covid-19; d’una manera molt especial, emperò, als veïns i veïnes de la Conca d’Òdena, que han patit la malaltia. Per a aquesta avinentesa, amb una total adaptació a les estrictes mesures de seguretat i d’aforament, imposades per l’estat d’alarma, el concert va anar a càrrec d’aquest reputat músic vilafranquí i professor del Conservatori de Música d’Igualada i de l’Escola de Música de El Vendrell, Jonatan Carbó; tot un cervell de la música, qui va oferir un programa marcat també per la proximitat en el repertori, no sense manifestar amb sentiment aquestes paraules: “De la tristesa viscuda els darrers mesos, també en neix l’alegria i l’esperança, que faran que ens en sortim, malgrat tot”.

Amb les seves notes, l’orgue de Montserrat –tot un tresor perquè és el més gran de Catalunya i un dels més grans d’Europa- va ressonar com mai, en una combinació harmònica espectacular, que anava més enllà de la potència sonora d’aquest instrument. Versatilitat i diversitat de matisos i una certificada voluntat d’explorar; alhora que unes insòlites imaginació, ambició i autoexigència convidaven a una solvent representació política i a un públic molt sol·lícit i lliurat a endinsar-se per uns inescrutables camins de la musica d’orgue, compartits amb unes famoses peces dels clàssics. Efectivament, bo i preservant les llicències pròpies de cada artista, Carbó va encaminar l’orgue a afrontar un nou repte tècnic i interpretatiu, amb l’objectiu de consolidar una recopilació pròpia, mostrant alhora aquelles llibertats d’interpretació sobre els teclats que permet aquest instrument polifònic de vent. Per a aquesta avinentesa, doncs, l’orgue, tan lligat a la tradició culta i litúrgica, va poder mostrar nota rere nota la seva versió més sentida i expressiva. La popular Tocata i fuga en re menor, de Johann Sebastian Bach, seguida de peces d’Arvo Pärt i de Max Reger, i com a punt i final l’obra Pastoral, del P. Antoni Massana, i la Fantasia en fa menor de Wolfgang Amadeus Mozart, van constituir tot un repertori d’excepció.

En summa, Montserrat, una vegada més ha obert les seves portes al món de la cultura i ha apostat per a presentar de forma alternativa el que s’endevina com a un més que valuós programa musical, aquest anomenat Festival de proximitat, amb la participació d’alguns distingits artistes de Casa Nostra i també de relleu internacional que, en l’edició de la seva obra, s’han acomodat plenament a les exigències del moment. Cadascun dels concerts del Festival de proximitat s’ha titulat “De Bach a…”, per la qual cosa tots inclouran en el seu repertori, d’inici, alguna partitura de Bach, fins a arribar als autors de major contemporaneïtat. La intenció és no només comptar amb organistes “de proximitat”, sinó que també es pugui gaudir d’un repertori de músics amb sentiments propers a la nostra més viva quotidianitat.