Conseller de famílies empresàries
La immensa majoria de les empreses de l’Anoia són familiars, igual que a la resta del món. N’hi ha de petites i de grans, com Valls Corporació, propietària de Grafopack i de Punto Blanco entre d’altres. Però com va dir Charles Darwin no són les espècies més grans, ni les més intel·ligents, les que sobreviuen, sinó les més ràpides en adaptar-se als canvis de l’entorn.
La vida és un canvi constant; si no hi hagués canvi no hi hauria progrés. Però de tant en tant els canvis són més aviat disrupcions. La Covid-19, que ha colpejat de forma especial a la comarca de l’Anoia, ha sigut el que anomenen un “cigne negre”: un esdeveniment imprevist de grans conseqüències. Si ja teníem canvis amb la omnicanalitat, l’economia circular i de més, doncs “té, dues tasses”. S’ha generat a moltes famílies empresàries una incertesa que pot posar a sobre la taula si el millor és “continuar, vendre o tancar?”
Per respondre a aquesta qüestió s’ha de fer una anàlisi de la viabilitat a futur del negoci en concret. No n’hi ha dos d’iguals; alguns en aquests moments han augmentat vendes, com els fabricants de lleixiu, altres les han baixat com l’hostaleria. Uns poden tindre tresoreria i altre deute. Convé revisar el pla estratègic, els objectius i plans d’acció; és a dir: on estem?, on volem anar?, com fem el camí?
S’ha de ser optimista i esperar el millor, però preparar-se per al pitjor. Un extern independent a l’empresa i a la família pot aportar objectivitat, metodologia, o almenys un altre punt de vista. Pot-ser un bon moment per reinventar-se, per aprofitar oportunitats, per incorporar els coneixements i habilitats de les noves generacions. Tenim exemples propers com Carns Subirats. És un bon moment per transmetre valors a la següent generació, i per crear reputació amb els col·laboradors, clients i proveïdors.
Hi ha una sèrie d’eines que són requisit de no fracàs: la localització de les millors pràctiques, la creativitat, la planificació a curt, mitjà i llarg termini. Disposar d’estructura professional per a la presa de decisions a l’empresa i a la família. I sobretot, la comunicació empàtica i sincera, i tenir un motiu perquè la família empresària continuï junta.
Lamentablement no hi ha receptes màgiques, cada família empresària ha de trobar la solució a mida pel seu cas concret. La recomanació universal és posar-ho tot per escrit, perquè d’aquesta forma es facilita revisar, completar i fer seguiment.
Ànim, salut i vendes!