A la peli Willy Wonka i la Fàbrica de Xocolata, en Willy Wonka –l’equivalent a un mestre torroner d’Agramunt per tenir una referència propera- inicia la cerca del seu successor al capdavant del negoci entre els infants consumidors de les seves xocolatines. El funcionament de la fàbrica és d’allò més extravagant i irracional però el mou la passió del Sr. Wonka per la xocolata.
Les teories econòmiques tradicionals es basen en bona part en la hipòtesi de informació perfecta – els actors econòmics disposem de tota la informació necessària – i en la hipòtesi de la racionalitat en les nostres decisions econòmiques, sense cap espai ni consideració per les emocions.
En qualsevol cas és clar que les nostres decisions econòmiques a nivell individual i col·lectives, les més trivials i les més transcendents, no s’adopten sempre sota criteris estrictament racionals i algunes finalment resulten ser negatives: pagar la quota del gimnàs al qual no anirem mai, implantar una xarxa d’alta velocitat que uneix totes les capitals de província amb Madrid deficitària i sense ocupació, la signatura d’una hipoteca excessiva a 40 anys, comprar pagarés de Nueva Rumasa desaconsellats explícitament per la CNMV,…
Caldrà prendre nota de l’exemple d’en Willy Wonka, doncs sembla que les emocions a més de la racionalitat, juguen el seu paper en la presa de les nostres decisions econòmiques.
Xavier Morales, economista