Els alcaldes d’Igualada, Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès i el Vendrell insten la Generalitat a unificar el transport públic de la vegueria en una sola zona tarifària. Juan Luis Ruiz, Francisco Romero, Marc Castells i Kenneth Martínez sostenen que el fraccionament actual resta “competitivitat” al Penedès, sobretot pel que fa a la mobilitat interna.
Els quatre han aplaudit el consens que la setmana passada hi va haver al Parlament per aprovar una moció presentada per Junts amb l’objectiu de millorar la mobilitat a la vegueria, i han precisat que la unificació tarifària no es va posar a debat “perquè amb el model actual d’ATM ja es podria fer”. Després de l’aprovació de la moció, ara els alcaldes urgeixen el Govern a definir “un calendari i un compromís econòmic”.

En una trobada aquest dimecres, 19 de febrer, a Vilafranca, els quatre batlles han celebrat que el Parlament aprovés de forma unànime la moció inicialment plantejada per Junts per millorar les infraestructures i la mobilitat penedesenca. “Des del territori vam fer un primer pas reivindicatiu i ara és una gran notícia que el Parlament ens faci costat”, ha destacat Francisco Romero, que ha demanat “aprofitar” l’embranzida política per a què el Govern concreti com i quan executarà allò que demana la cambra.
Si bé al text inicial els juntaires plantejaven unificar tarifàriament tot el Penedès en una sona zona i crear l’ATM Penedès, finalment aquests punts no es van incloure a la moció després de la negociació amb tots els grups. Els alcaldes han precisat que es van retirar “perquè això ja es pot aconseguir ara a través de l’ATM de Barcelona i Tarragona, i de l’AMTU”. “El que volem és que, quan algú es desplaci en transport públic dins la vegueria, sigui suficient un bitllet d’una zona i per a això no cal un instrument nou”, ha recalcat Romero.
Eix Transversal ferroviari
Les millores en mobilitat interurbana i en la connectivitat amb Barcelona i Tarragona és una reclamació unànime que remet a la Declaració de Vilafranca, un text que reclama la necessitat de construir l’Eix Transversal Ferroviari, entre Lleida i Girona, amb un ramal d’Igualada a Martorell. Aquesta seria una línia d’altes prestacions, amb servei per a viatgers i per a mercaderies, que permetria descongestionar les actuals línies ferroviàries entre Tarragona i Barcelona.
Projecció del territori
Els alcaldes han destacat la importància de crear sinergies entre municipis de la Vegueria Penedès, i el Vinseum, amb més de 5.000 m2 d’exposició, es perfila com un referent en la difusió de la cultura vinícola, un actiu estratègic per a la dinamització econòmica i cultural del territori. L’equipament es projecta com un museu d’interès nacional ja amb els primers reconeixements com a museu d’interès europeu i com a museu dedicat al vi, públic, més rellevant en aquests moments a l’agenda nacional i internacional, amb la recent concessió del certificat de Millor Museu del Vi d’Europa 2024.