Assessorament?
A

24 de febrer de 2016

La definició d’assessorar és acompanyar, i en el cas concret d’assessorament empresarial és oferir un acompanyament a qualsevol persona que estigui dins del món empresarial, sigui autònom o no, per promoure interaccions entre iguals, cercar intercanvis, col·laborar en la millora, amb una vinculació d’implicació, compromís, reconeixement i molt important, confiança entre totes les persones que hi participen.

Si la confiança no existeix, la persona que assessora pot ser vista com una intrusió, i que la pretensió sigui dir com i quan s’han de fer les coses i que l’empresa si hagi d’adaptar, es vulgui o no. L’assessor ha d’ajudar a maximitzar allò que l’empresa sap fer però que, a vegades, no sap com enfocar-ho.

És sorprenent verificar que tant sols ordenant les dades de que l’empresa disposa, es pot obtenir una informació econòmica fiable, que ajuda a prendre decisions amb la finalitat d’assolir els objectius definits. Ara bé, per poder aconseguir els objectius marcats per l’empresa és molt important tenir definit un sistema de control de gestió, però que entenem per control de gestió?

En general, i de forma restrictiva, s’entén per control les accions realitzades relacionades, quasi exclusivament en aspectes econòmics i financers. Això és una visió errònia , ja hi ha moltes àrees a l’empresa que son fonamentals per assolir els objectius definits.

També es pot pensar que implantar un sistema de control de gestió sols ho poden fer les grans empreses, això no és així ja que , en totes les empreses hi ha les mateixes àrees , la diferència sols és la dimensió . Però, que entenem per un sistema de control de gestió? Es tracta d’un procés que permet guiar a la gestió empresarial als objectius que s’ha plantejat , i al mateix temps és un instrument que permet avaluar-la. El concepte de control de gestió, a més d’estar relacionat amb una comptabilitat de costos, es centra en la planificació i el control. La comptabilitat ens dona dades que indiquen quins son els recursos econòmics i financers de que disposa l’empresa, però amb aquest informació podem gestionar l’empresa? Podem dir que la informació comptable és necessària però no suficient.

Hem de disposar d’una informació addicional que ens permeti saber, no solament si guanyem o perdem, sinó on guanyem i on perdem. Aquesta informació no l’obtindrem de la comptabilitat general , la que estem obligats, sinó de la comptabilitat de gestió que és de caràcter voluntari.

Amb una comptabilitat de gestió podrem:
• Conèixer quin és el resultat i com s’obté, i per tant prendre decisions que permetin millorar-lo.
• Facilitar el procés de control a través de l’elaboració i confecció del pressupost (procés de planificació) i càlcul i anàlisi de les desviacions (procés d’avaluació de gestió).

La planificació a llarg termini no és pensar en decisions futures, sinó en el futur de les decisions presents
Peter Drucker

EVA PANICELLO VALLS, sòcia fundadora de Saf Gestió Empresarial

Comparteix l'article:

L'Enquesta

Creus necessari un canvi en el govern de la Generalitat?