L’editorial de La Veu de l’Anoia: “Solucions a la C-15”

22

Quan el President Artur Mas va inaugurar el 2011 l’Eix Diagonal -era la primera carretera en la que tallava la cinta després d’anys de govern dels socialistes- ja se li va fer saber que haver desdoblat únicament el tram entre Vilafranca i Vilanova i la Geltrú era un error. Deixar un tram d’un sol carril per sentit entre l’autopista A-7 i l’Eix Transversal era una equivocació, perquè, amb el temps, es corria el risc de convertir aquesta carretera en un coll d’ampolla llarg i perillós. Així ha estat.

La C-15, i, a partir d’Igualada, la C-37, més conegudes com l’Eix Diagonal, són ja dues de les vies més perilloses del país. Els dos morts -cinc en nou mesos- d’aquesta setmana a l’altura de Capellades han tornat a despertar els crits d’alerta a molts municipis. Ja no és només una qüestió d’una demanda d’un territori en particular, com podrien ser els termes municipals afectats, o fins i tot de tota una comarca. Estem parlant d’una carretera d’àmbit nacional, que ha de ser prioritària per al nou Govern de la Generalitat.

Logo VA - La Veu de l'Anoia - VeuAnoia.catEn moltes ocasions s’ha dit, i amb raó, que l’Eix Diagonal és una oportunitat per a la Catalunya interior, en la qual Igualada està prenent un paper rellevant, oi més després dels darrers esdeveniments polítics, que no poden ser altra cosa que positius. Aquesta oportunitat s’ha de traduir en beneficis de caire econòmic, com poden ser l’establiment d’empreses i, amb ells, possiblement de més habitants, quelcom que ja va succeir fa uns anys però per una raó diferent, l’arribada de la crisi i el trasllat a les segones residències a l’Anoia Sud.

Tot plegat han esdevingut raons de pes com per reclamar unes comunicacions adequades als temps que vivim. De la mateixa forma que l’única solució als accidents mortals a l’Eix Transversal va ser el desdoblament, el mateix ha de succeir amb l’Eix Diagonal. La conversió en autovia d’aquesta carretera és, sens dubte, la solució ideal, molt per davant d’un sistema 2+1 que no deixaria de ser un altre pedaç provisional.

Cal una solució, ja!