A propòsit de la celebració del Dia de Tot Sants i del Dia dels Difunts, endemés del bicentenari del Cementiri Vell d’Igualada, la sessió de l’AUGA del passat 28 d’octubre va voler participar a una gran concurrència de públic d’una recordança de la història d’aquesta testimonial i respectuosa última morada d’un elevat nombre de difunts i difuntes d’Igualada i comarca. Un record, doncs, que a mode d’homenatge va veure la presentació del llibre “200 anys del Cementiri Vell d’Igualada”, una publicació de l’historiador, geògraf i arqueòleg igualadí Jordi Enrich; en mig d’un acte que va comptar amb la presència del regidor de Cultura, Pere Camps; l’arqueòloga igualadina, Doctora Jordina Sales i l’historiador Carles Buenacasa. Això és, i al voltant del tema de la mort, la presentació d’aquesta publicació, a més de fer esment a la realitat de la mort des de l’òptica de com ha estat tractada secularment per diferents cultures i pobles, es va centrar en la commemoració de l’efemèride de la inauguració d’aquest vell cementiri, ara fa dos-cents anys, i de la seva evolució històrica com a equipament i recinte urbà.
Arran de la promulgació, a finals del S. XVIII, de les disposicions sanitàries que exigien el trasllat dels cementiris a una nova ubicació als afores de la població; l’any 1816 va tenir lloc el tancament definitiu de l’antic cementiri i la construcció d’una nova necròpolis es feia imminent. Les obres van començar el 1817 segons un projecte de l’arquitecte Josep Bofarull (1817) i es tracta d’una construcció obligada, de propietat municipal, que està edificada sobre una planta rectangular distribuïda en diversos recintes, amb tot un sector porxats; i que disposa de capella i dipòsit. L’ingrés al recinte descobreix una magnífica porta, treball de Celdoni Guixà, que consta de dues columnes dòriques i un timpà ornamentat amb motius funeraris; a la part superior de la qual, més tard, s’hi va afegir aquest versicle: “Bienaventurados los que mueren en el Señor. Año 1875”. Seguidament, s’avança envers la primera àrea del recinte on hi ha la capella, un templet de l’arquitecte Bonaventura Bassegoda, amb distintes peces funeràries i uns quants panteons de famílies notables, refinadament decorats amb singulars epitafis. I, en un quadrat més retirat, hi ha una de les primeres ampliacions que va veure bastant més tard aquest recinte: el “Cementiri dels Pobres”, obra de l’arquitecte Pau Salvat.