0.1 C
Igualada
Dimarts, gener 19, 2021

Sobrepès, obesitat i educació

XAVIER VALLS, tutor de 5è de primària Professor d’ed física Col·legi Jesús-Maria - La Veu de l'Anoia - VeuAnoia.catL’OMS defineix el sobrepès i l’obesitat com una acumulació anormal o excessiva de greix que suposa un risc per a la salut. Continua dient que els nens amb sobrepès o obesitat tenen una major probabilitat de seguir essent obesos en edat adulta i de patir, en edats avançades, malalties no transmissibles com la diabetis o malalties cardiovasculars.

Un estudi dut a terme per aquesta mateixa entitat, revela que d’aquí 15 anys, la situació no serà precisament millor que l’actual. Així doncs l’estudi indica que Espanya i Catalunya serà una de les zones d’Europa on s’espera un major creixement d’aquests problemes amb aproximadament un 30% de la població amb obesitat (36% dels homes i 21% de les dones) i un 70% amb sobrepès (80% dels homes i 58% de les dones).

Totes les organitzacions importants que parlen sobre salut, coincideixen a dir que els dos pilars fonamentals per aconseguir-la són l’alimentació i l’exercici físic. Els adults que d’aquí 15 anys patiran sobrepès, obesitat i possiblement alguna de les malalties esmentades podrien ser perfectament els alumnes que tenim avui en dia a les nostres escoles, per això, la clau de l’èxit rau en l’educació alimentària i física.

Cal ser conscients que molts dels comportaments i actituds que els nens adquireixen, ho aprenen a través de la imitació, per tant pares i docents hem de ser bons exemple en aquests apartats.

Així doncs hauríem de procurar-los esmorzars saludables abans d’anar a l’escola, fomentar la ingesta de fruites i verdures, reduir el consum de productes envasats (rics en calories i pobres en macronutrients), reduir el consum de begudes ensucrades (sucs, batuts..), procurar menjar en família i sense TV, proporcionar informació i aptituds per a que puguin escollir opcions d’alimentació saludable, etc.

En l’apartat físic hem de procurar reduir el temps d’inactivitat (televisió, ordinador…), animar a realitzar activitats quotidianes com anar a l’escola a peu o en bicicleta, canviar la pregunta “heu guanyat?” per la de “t’ho has passat bé?”, integrar l’activitat física en les rutines familiars, procurar que l’activitat física sigui apropiada per l’edat i a partir d’aquí donar equip de protecció i llibertat per jugar. És evident que hi ha molts altres variables en l’educació d’un nen, però penso que seguint aquests consells aconseguirem fer créixer nens més saludables física i mentalment, i conseqüentment reduirem la preocupant estadística de la OMS.

Recordeu que pares i docents tenim la clau, ara cal fer-la girar cap el costat correcte.

XAVIER VALLS, tutor de 5è de primària. Professor d’ed. física Col·legi Jesús-Maria

Compartir

Més notícies

Últimes notícies

Derrota tot i avançar-se dues vegades en el marcador

UD COLLERENSE ‘B’ 3 CF IGUALADA 2 El primer equip femení del CF Igualada s’estrenava en competició aquest 2021, després de l’ajornament del duel davant la...

La segona setmana després de vacances comença amb 17 grups aïllats

Un cop superada la primera setmana escolar després de les vacances nadalenques, ja s¡ha superat la desena de grups confinats a les escoles anoienques....

La Veu de l’Anoia i el CN Igualada renoven el conveni de col·laboració

La Veu de l’Anoia i el Club Natació Igualada han renovat un any més el conveni. Aquesta signatura farà que es puguin veure tots...

El 12% de la població de la Conca ha desenvolupat anticossos

L’Hospital Clínic i l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), en col·laboració amb els ajuntaments i els centres de salut de la Conca...

Igualada celebra els Tres Tombs amb format reduït i molt simbòlic

Aquest passat dissabte, 16 de gener, el tradicional dispar de morterets i el repic de campanes anunciaven el tret de sortida al 199è aniversari...
Compartir