16.9 C
Igualada
Dimarts, setembre 29, 2020

Sobrepès, obesitat i educació

XAVIER VALLS, tutor de 5è de primària Professor d’ed física Col·legi Jesús-Maria - La Veu de l'Anoia - VeuAnoia.catL’OMS defineix el sobrepès i l’obesitat com una acumulació anormal o excessiva de greix que suposa un risc per a la salut. Continua dient que els nens amb sobrepès o obesitat tenen una major probabilitat de seguir essent obesos en edat adulta i de patir, en edats avançades, malalties no transmissibles com la diabetis o malalties cardiovasculars.

Un estudi dut a terme per aquesta mateixa entitat, revela que d’aquí 15 anys, la situació no serà precisament millor que l’actual. Així doncs l’estudi indica que Espanya i Catalunya serà una de les zones d’Europa on s’espera un major creixement d’aquests problemes amb aproximadament un 30% de la població amb obesitat (36% dels homes i 21% de les dones) i un 70% amb sobrepès (80% dels homes i 58% de les dones).

Totes les organitzacions importants que parlen sobre salut, coincideixen a dir que els dos pilars fonamentals per aconseguir-la són l’alimentació i l’exercici físic. Els adults que d’aquí 15 anys patiran sobrepès, obesitat i possiblement alguna de les malalties esmentades podrien ser perfectament els alumnes que tenim avui en dia a les nostres escoles, per això, la clau de l’èxit rau en l’educació alimentària i física.

Cal ser conscients que molts dels comportaments i actituds que els nens adquireixen, ho aprenen a través de la imitació, per tant pares i docents hem de ser bons exemple en aquests apartats.

Així doncs hauríem de procurar-los esmorzars saludables abans d’anar a l’escola, fomentar la ingesta de fruites i verdures, reduir el consum de productes envasats (rics en calories i pobres en macronutrients), reduir el consum de begudes ensucrades (sucs, batuts..), procurar menjar en família i sense TV, proporcionar informació i aptituds per a que puguin escollir opcions d’alimentació saludable, etc.

En l’apartat físic hem de procurar reduir el temps d’inactivitat (televisió, ordinador…), animar a realitzar activitats quotidianes com anar a l’escola a peu o en bicicleta, canviar la pregunta “heu guanyat?” per la de “t’ho has passat bé?”, integrar l’activitat física en les rutines familiars, procurar que l’activitat física sigui apropiada per l’edat i a partir d’aquí donar equip de protecció i llibertat per jugar. És evident que hi ha molts altres variables en l’educació d’un nen, però penso que seguint aquests consells aconseguirem fer créixer nens més saludables física i mentalment, i conseqüentment reduirem la preocupant estadística de la OMS.

Recordeu que pares i docents tenim la clau, ara cal fer-la girar cap el costat correcte.

XAVIER VALLS, tutor de 5è de primària. Professor d’ed. física Col·legi Jesús-Maria

Compartir

Més notícies

Últimes notícies

La feina bruta

Espanya sap que Catalunya serà un país independent, amb el reconeixement polític dels organismes internacionals. El dia que unes eleccions catalanes donin més de...

Aquest dimecres, preestrena de “La mort de Guillem” a Igualada

Aquest dimecres 30 de setembre a les 20:30h al Teatre Municipal l’Ateneu tindrà lloc la preestrena a Igualada de la pel·lícula ‘La mort de...

El CB Igualada i Monbus renoven el seu compromís

El Sènior Masculí A del CB Igualada tornarà a comptar, una temporada més, amb l'empresa de transports Monbus com a patrocinador, la qual cosa...

Albert Moreno, bronze al campionat d’Espanya de triatló de mitja distància

L'igualadí Albert Moreno va pujar al podi en el campionat d'Espanya de triatló de mitja distància que es va disputar el dissabte passat a...

El Club Futbol Capellades celebra el seu centenari

El passat dissabte, dia 26 de setembre, el Club de Futbol Capellades va celebrar amb un acte senzill i emotiu el centenari de la...
Compartir