L’editorial: L’AVE, més a prop

175

Un dels partits polítics amb més pes al Penedès, Junts per Catalunya, ha anunciat aquesta setmana la seva voluntat de demanar a l’administració superior la construcció d’un baixador a la via d’alta velocitat, prop de Vilafranca, suposadament als voltants del municipi de la Granada, ben a prop de la C-15, eix vertebrador de la Vegueria Penedès, de la qual en forma part l’àmplia majoria del territori de l’Anoia.

La demanda no és descabellada, ans al contrari. Són molts els territoris arreu d’Espanya que tenen estacions en la línia de l’AVE en àrees que, diríem, no corresponen a capitals de província o a nuclis de molts habitants. Ens consta que aquesta voluntat política es vol fer arribar a tots els ajuntaments de les quatre comarques que conformen la Vegueria (Alt i Baix Penedès, Garraf i Anoia) de manera que siguin els consistoris els qui aprovin una moció demanant-ho, en aquest cas, a la Generalitat i sobretot al govern espanyol, que és qui en té les competències.

El fet de poder comptar amb un baixador d’alta velocitat (per a l’AVE, però també pels Talgos Alvia o per l’Euromed, que fan servir la mateixa via) ens situaria a 20 minuts d’una estació de ferrocarril de via ràpida i evitaria anar a les estacions de Sants o, en el cas de la Conca d’Òdena o l’Alta Anoia, a la de Lleida, que és la més utilitzada en el nostre territori. Representaria un considerable estalvi de temps, i, més encara, una millora en seguretat. A més, seria un motiu de més per accelerar el projecte de desdoblament de la C-15 entre Igualada i Vilafranca del Penedès, que la Generalitat ha promès als anoiencs.

Esperem que la demanda, per bé que arriba d’un partit polític determinat, no caigui en desgràcia pels motius ja sabuts de mala maror amb altres forces independentistes, o per altres raons que no vénen al cas. Quan es tracti de demanar i defensar millores per a tots i totes, cal unitat. Ni que sigui només per això.