Leancat: La metodologia lean, clau per a la transformació de la teva empresa
L

6 d'octubre de 2019

LEANCAT, una empresa ubicada a Igualada, capital de l’Anoia, i que ofereix la possibilitat de transformar totalment una empresa.

Sector: Consultoria
Ubicació: Igualada
Treballadors: 2
Any fundació: Gener 2018

Aquesta empresa, ubicada a Igualada, ofereix la possibilitat de convertir la teva empresa en un engranatge perfecte, ajudant i acompanyant a les empreses a produir cada cop, amb menys recursos, produint sota la demanda del client

Són en Carlos Viaña i Joan Casanovas, propietaris de LEANCAT, una empresa ubicada a Igualada, capital de l’Anoia, i que ofereix la possibilitat de transformar totalment la teva empresa. T’imagines produir cada cop amb menys recursos? La cinta transportada sense parades, amb un flux constant, qualitat perfecte i quantitat exacta? Leancat compta amb un equip format i capaç, i amb experiència contrastada per convertir la Catalunya Central, del sector que sigui, en territori Lean.

Com va néixer Leancat?
Leancat va néixer com una idea de donar un servei que aquí, a la Catalunya Central, no s’oferia. Els dos estàvem treballant en empreses com a assalariats i vam començar a conèixer la filosofia lean i quan volies alguna cosa d’aquesta metodologia, havies d’anar a Barcelona. A partir d’aquí és on vam veure que hi havia un nínxol al mercat i que hi havia empreses interessades en aquest tipus de consultoria.

Les empreses no tenen el recurs de destinar moltes hores de formació als seus treballadors perquè o són pimes, i a banda, moltes no coneixen aquesta metodologia ni saben com implantar-ho. La nostra figura per això és més d’implantador que no de formador. Nosaltres no els hi donem la formació i deixem que facin, sinó que els acompanyem dins el taller, dins el projecte que estiguin fent…

Què és la metodologia Lean?
Lean és una filosofia de treball, la qual tot gira al voltant del client. És a dir, es basa en l’eliminació constant dels malbarataments amb l’objectiu d’entregar el màxim valor al client. Generant més valor contínuament amb el mínim de recursos. L’objectiu de Lean és produir sempre més, amb cada vegada menys: optimitzant els recursos i estalviant costos.

Com?
Les empreses s’han de preguntar: quants recursos necessitem? Ho has de fer tot sota demanda, aquest és el seu concepte fort i bàsic. Què vol el client? Doncs a partir d’aquí és quan has de produir. Cada operació que es faci a l’empresa, cada departament -sigui planta, oficina, logística…- s’ho ha de preguntar. Però després, s’ha d’anar més enllà. Això el client ho valora? Està disposat a pagar-ho? A part de totes aquestes preguntes que ens hem de fer i plantejar-ne moltes més, lean també ens mana treballar de forma ordenada, estable i estandarditzada, comencem i acabem operacions.
Que hi hagi el màxim flux possible, i amb un ritme constant.

I només s’aplica en l’àmbit industrial?
No. Avui dia, aquesta metodologia s’aplica més enllà de la producció, en activitats i organitzacions diverses com la logística, el sector farmacèutic, hospitalari, serveis, construcció, entre altres. En aquests casos, lean ja té una nomenclatura específica: lean construction, lean office… Però totes regides pels mateixos valors: el valor, el flux. La majoria de les empreses fan o moltes peces o moltes factures…. Per exemple: tenim 33 factures pendents per enviar. Les fem, les imprimim, les ensobrem i les enviem totes a la vegada. Per què no en fem dos cada dia? El client ho valorarà perquè ho rebrà abans i tu treballes sota demanda. T’arriben dos factures, les generes i les envies. I això és extrapolable a tot: peces, serveis…

Com per exemple?
Últimament hem fet serveis per l’hospital i ajuntaments, farmàcies, empreses… Un altre exemple: vam estar en una empresa que per donar el seu servei al client tenia 16 setmanes, de mitjana. Vam observar que en tràmits administratius una comanda tardava unes 10 setmanes, i després havien de córrer per satisfer als clients. Aquests tràmits no generaven cap valor pel client, i la metodologia Lean ens diu: “les activitats que no generen valor, s’han d’eliminar o reduir”. Així que vam aplicar algunes eines Lean i vam reduir aquests tràmits de 10 a 4 setmanes. L’empresa va reduir el temps que oferia el servei a 12 setmanes i el personal que donava el servei tenia dos setmanes més, 8 setmanes, que es tradueix en un servei de més qualitat.

I una altra premissa important?
Les persones. Les implantacions que estem fent es veu que el canvi és evident perquè les persones, els treballadors, són el pilar principal. La gent ha passat de treballar amb un estrès evident, a treballar de forma més relaxada i poden fer més feina. Abans no arribaven i ara, gràcies a la implantació Lean, els hi sobra temps i poden i produeixen molt més. La idea és que amb el temps que els hi sobra, els permeti pensar, aportar idees…

Les empreses són conscients que els hi cal? O són reticents que algú de forma externa els organitzi el seu procés productiu?
N’hi ha que sí, que són conscients. Majoritàriament ens trobem en dos casos, empresa madura o no madura. Les empreses quan tenen un problema i saben que el tenen, et venen perquè “tinc un problema o una oportunitat de millora” és excel·lent perquè ens facilita la feina. I perquè són conscients que poden millorar perquè estan al mercat, i malgrat fer-ho bé, poden progressar. Però per altra manera, el dia a dia, se’ls menja i n’hi que no poden veure-ho i nosaltres, de forma imparcial i externa, ho detectem i els ajudem.

Lean és 4.0., anem cap a línies de producció més personalitzades?
És clar. Diguem què vols i quan, que t’ho faré més ràpid i a mida. Per què? Perquè la metodologia lean ens diu això: adaptar-te a la teva demanda, escoltant el teu client, fent canvis constants en la línia de producció, no fent grans tirades i un canvi que ens vagi bé, no. Això últim és un error. El client vol 10 ampolles? Doncs les 10 ampolles que vol el client. Encara que fer un canvi impliqui 3 hores d’espera? Sí, ja ens adaptarem després a reduir i millorar això. Però primer, a l’hora de produir, centrem-nos en què vol el client. Encara que sembli incoherent o il·lògic a la nostra percepció, els resultats parlaran per si sols.

Compartir

Deixa un comentari

L'Enquesta

T'atenen en català en els comerços on vas habitualment?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta