Precisament, un dels estudis més ressenyats quan es tracta de predir aquest futur és el de la Universitat d’Oxfort, The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation?, publicat l’any 2013, en el qual s’assegura que la irrupció de la robòtica pot arribar a destruir el 47% de l’actual població activa i substituir més de 700 professions que coneixem avui.
Per nosaltres, que treballem per a les persones, prestem serveis industrials amb personal de baixa qualificació, aquesta predicció ens encomana un repte enorme: trobar oportunitats de canvi per adaptar-nos a aquest futur. Una de les bones notícies, potser, i basant-nos en l’estudi, l’Informe Adecco sobre el Futuro del Trabajo en España, que també vam avaluar durant aquestes jornades, és que es crearan noves ocupacions: algunes d’aquestes estaran molt vinculades a la tecnologia i l’àmbit digital però camps com el turisme, l’oci o els serveis a les persones aniran en auge. És en aquest darrer terreny –el dels serveis a les persones- on haurem de ser capaços de trobar les oportunitats perquè és on les entitats del tercer sector tenim un pes específic i molt a dir.
Per això és tan important adaptar-se al futur que ve. Algunes de les reflexions del Fòrum corroboren les inquietuds sobre els grans canvis que es succeiran imminentment, però d’altres hipòtesis de futur ens esperonen a assumir amb lideratge i valentia aquests escenaris a mitjà termini. Certeses com que la feina estable per tota la vida, s’ha acabat; que a les persones treballadores els caldrà desenvolupar habilitats personals com la resiliència, la gestió del canvi i l’empatia; que és probable que les generacions del futur simultaniegin els projectes de treball al llarg de tota la seva carrera; el canvi és tan accelerat que no es pot demanar temps mort per planificar-lo, cal adaptar-s’hi, són algunes de les conclusions que vam sentir.
Però al final una cosa és clara. Els canvis comencen per un mateix i sense passió, no passa mai res. Per tant, a treballar, que el futur que ve és ara i està tot per fer.
Laura Pinyol, Cap de comunicació d’ÀuriaGrup