El projecte RetaiLink està liderat per l’Ajuntament d’Igualada, i s’emmarca en el programa URBACT III de la Unió Europea. En els propers dos anys, es faran diferents trobades, per tal que les ciutats aprenguin les unes de les altres, i puguin crear Plans d’Acció Local per dinamitzar el seu comerç.
Primer pas: conèixer el perfil del consumidor
Durant aquests dies es faran sessions de treballs amb experts sobre la importància de tenir una estratègia comercial de ciutat i com involucrar els diferents actors a l’hora de definir un pla d’acció. També es parlarà de les noves tendències de consum i s’exposaran eines per a identificar el perfil dels consumidors actuals i potencials de cada ciutat.
Com a amfitriona de la trobada, Igualada compartirà diferents experiències a l’hora de combinar esdeveniments de lleure amb comerç: s’explicaran iniciatives innovadores com l’Urban Running o el Vademercats, i els visitants podran passejar pel Rec.0 i el circuit Slow-Shopping.
“El comerç ha de donar qualitat de vida”
Un dels experts convidats, el professor d’ESADE Luis Martínez Ribes ha defensat que “el comerç és el reflex de la manera de viure d’una comunitat”, i per tant, el comerç adequat a una ciutat és “aquell que dóna més qualitat de vida a la gent a la qual serveix”. Per aconseguir aquest objectiu, cal saber “quin tipus de persones hi ha a la zona, què els preocupa… i a partir d’aquí buscar com servir-les millor per a millorar la seva vida”. Segons ell, també és molt important tenir en compte l’impacte dels smartphones i les noves tecnologies: ”no podem utilitzar les eines de sempre per a una vida que va molt accelerada i a un ritme molt canviant”.
Per la seva banda, Ricardo Rustarazo, també acadèmic d’ESADE i soci fundador de la consultora Retail&Trade, ha exposat els elements que cal tenir en compte a l’hora d’elaborar una estratègia comercial a nivell de ciutat. Rustarazo destaca tres aspectes fonamentals: “l’entorn legal i urbanístic, els aspectes relacionats amb com les grans marques prenen la decisió d’instal·lar-se en una zona, i la pròpia estratègia de ciutat, que ha d’incloure tots els actors rellevants”.