Un article de
Montse Montaña
Regidora d’Igualada Som-hi (PSC - Igualada Oberta)
2 de desembre de 2024

El silenci et fa còmplice

Un article de
Montse Montaña

Recentment, durant un dinar amb amigues infermeres, va sorgir una discussió sobre l’actitud antifeminista i la falta de consciència feminista entre companyes més joves. Actualment, sembla que predomina el discurs que la societat ja és igualitària i que les demandes feministes són un signe de victimisme.

Fa 30 anys jo tampoc m’hauria definit com a feminista, també pensava que era sinònim de victimista, d’amargada i jo em considerava lliure i igual i així actuava. He tingut sort, mai vaig patir violència física, sexual o altres formes extremes de violència, sí que he estat jutjada per exercir la meva llibertat sexual i puc explicar algunes situacions vexatòries a l’entorn laboral. Hi ha una situació que sempre recordo, en una ocasió quan era directiva en una reunió/dinar amb un company de direcció propiciada per la nostra cap per millorar la nostra relació, aquest company va aconseguir violentar-me amb comentaris de caire sexual que no tocaven i que per descomptat mai hagués fet a un home en el meu mateix càrrec.

Comentaris que pretenien posar-me al meu lloc, que evidentment no era al mateix nivell que ell. Vaig aguantar estoicament, inclús vaig fer broma i riure però en marxar, i sense saber massa per què, vaig plorar; encara ara em costa explicar com em vaig sentir. De fet, normalitzem aquestes situacions i assumim que són els costos a pagar per arribar a llocs de poder essent una dona i, si no vols pols doncs no vagis a l’era. Amb el temps, vaig prendre consciència dels costos emocionals i professionals d’aquesta realitat, i el feminisme em va ajudar a entendre millor aquestes experiències. Per això, ara dic obertament que soc feminista!

Que no t’hagi passat a tu no significa que no passi o que no t’hagués pogut passar, les dades mostren que la desigualtat i la violència contra les dones són problemes estructurals i generalitzats. En el que portem de 2024, a Espanya han estat assassinades 77 dones i 11 infants i en concret a Catalunya han sigut 16 dones i 4 menors. A més, es calcula que unes 45.000 dones són explotades sexualment a l’Estat.

Les agressions sexuals augmenten i a l’Hospital Clínic de Barcelona s’han atès 624 casos fins a l’octubre, un 6,3% més que l’any anterior. A Catalunya, 6 dones i nenes han estat víctimes de matrimoni forçat i 9 nenes de mutilació genital femenina.

La base de la violència i les desigualtats rau en la deshumanització i la mercantilització del cos de les dones, tractades com a objectes, la qual cosa justifica la violència contra elles. Especialment preocupant és l’accés dels menors a pornografia deshumanitzant i violenta que distorsiona la seva percepció del sexe i el respecte cap a les dones. També és incoherent parlar de violència contra les dones i permetre la prostitució, o és que la violència sexual en aquest cas no aplica? Les polítiques feministes han d’incloure a totes les dones.

Individualment cal que totes i tots actuem davant de comportaments masclistes i l’exercici de qualsevol grau de violència, el silenci ens fa còmplices. Des de les institucions cal actuar en la prevenció de conductes masclistes amb coeducació real i plantejar un marc legal que prohibeixi l’accés de menors a continguts pornogràfics. L’abolició de la prostitució ha de ser una prioritat. Com a societat hem de garantir els drets a la vida, a la seguretat i a la llibertat de totes les dones, construint una societat lliure de violència vers les dones.

Igualada Som-hi (PSC – Igualada Oberta) creiem que la lluita per la igualtat entre dones i homes i l’erradicació de la violència no ha de ser una qüestió partidista, per això treballem amb la regidoria d’Igualtat i fem les nostres propostes. Hem aconseguit que Igualada s’adhereixi a la Xarxa de Ciutats Lliures de Tracta, que els jurats dels Premis Ciutat d’Igualada siguin paritaris i hem promogut plans contra l’assetjament sexual en entitats culturals per sensibilitzar i crear entorns segurs per a dones, nens i nenes. El nostre compromís amb la lluita feminista és ferm, i el mantenim tant el 25-N com cada dia de l’any.

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!

Comenta aquesta entrada:

Més noticies

L’assemblea d’Igualada Comerç cessa Laura Llucià i convoca eleccions per al 30 de juny

12 de juny de 2025

El celler Pla de Morei presenta Rel, la seva nova col·lecció de vins homenatge a les varietats autòctones de l’Anoia

12 de juny de 2025

L’escola vallbonenca Josep Masclans s’endú un premi per un projecte analitzant les necessitats energètiques de Vallbona

12 de juny de 2025
Et recomanem×