Els 60’s a l’Anoia – Els conjunts

76

Els Corbs

1 964 el primer any.- Los Cuervos es formen a primers de 1964 quan el cantant Agustí i el Joan Vidal (baix) que venien dels Tigres, s’integren amb el Joan Vidal (bateria), l’Eduard Finestres (guitarra solista) i el Ramon Bergada (guitarra rítmica) que venien dels JERS. Engeguen amb bons equips, el Ramon i el Joan Vidal anaven amb guitarra i baix Framus, el Finestres amb Stratocaster i ampli Fender i el bateria amb una Ludwig com el Beatles, i munten un repertori complert i molt variat amb cançons que anaven del Twist and Shout dels Beatles, fins al Ma Vie de l’Alain Barrière, passant per el What’d I Say del Ray Charles. Aquest repertori es va tocar a la primavera per primera vegada a Granollers, i ja pràcticament ha continuació cap a la costa, cap a Tossa de Mar al Dancing Don Juan a fer l’estiu tocant cada nit, excepte una, que anecdòticament varen venir a tocar per primer cop a Igualada a la festa del carrer de Sant Agustí, complint un compromís que ja estava establert.

El primer estiu a la Costa va donar taules i experiència al grup. Es tocaven quatre hores cada nit i per les tardes s’assajava un parell d’hores per anar ampliant repertori. M’explica el Bergada que ells van ser el primer conjunt de rock que va anar a Tossa, revifant l’ambient de nit i sembla ser que gaudint de molt d’èxit en especial entre les angleses, sueques, alemanyes… Ja en aquest estiu el Bruno (que venia dels Tigres) va substituir un temps al Joan Vidal, bateria, que es va haver d’absentar per raons familiars. L’aprenentatge que va suposar la Costa va fer que el conjunt comencés a tocar molt bé i s’actués contínuament a llocs com a Figueres a la discoteca Don Quijote, al Mercantil de teloners dels Sirex, al Club Natació, i el cap d’any a l’Hotel Condes de Urgell de Lleida. 1965 de los Cuervos als Corbs.

A primers d’any el Joan Vidal (baix), impressionat per la Costa deixa el conjunt per obrir un local a Cadaqués “Els Beatles” (precursor del famós Racó de Capvespre de Igualada) i és substituït per el Toni Miquel que venia de Les Clochards. Aquesta subsEls Corbs titució es produïa en un moment on el moviment de la nova cançó, que reivindicava l’ús normal del català, ja tenia un bon número de seguidors.

És en aquest context on el Finestres va conèixer la secretària d’Edigsa, amb qui després es va casar i va tenir les seves dues filles, i es va obrir l’oportunitat de participar en aquest moviment. Així doncs el grup decideix canviar de nom, passant de Los Cuervos als Corbs, i grava el seu primer disc. Gravar en aquella època demanava molta professionalitat, es feia primer la base instrumental tocant tots els instruments a l’hora, després s’hi afegia el solo i després la veu.

Tot plegat en un sol dia. Les cançons triades representaven molt bé l’època, des de cançons melòdiques com el Mon d’en Jimmy Fontana, fins a cançons dels Rollings i els Kinks. Sembla ser que en les veus del Mon hi participa una amiga de l’estiu de Tossa. El disc va triomfar, la qualitat de l’Agustí com a cantant marcava una diferència, es tornà a fer l’estiu a la Costa i les actuacions no paraven, es tocà en llocs com el Palau de la Música formant part d’espectacles conjunts amb d’altres artistes de la Nova Cançó, com en Raimon, Pi de la Serra, Joan Manuel Serrat… Havien arribat, estaven entre els millors i fent història a la Nova Cançó com a conjunt. 1966 l’últim any.- Ja a finals del 65, la mili del Ramon i la sortida del Joan Vidal (bateria) provoca un canvi molt important entrant una vegada més el Bruno, que venia dels Sioux, i l’Ismael que venia del Maus on estava tocant en aquells moments. M’explica l’Ismael l’esforç d’aprendre tot el repertori de cop, doncs hi havia actuacions compromeses que calia atendre. No solament actuacions, sinó que es van gravar dos disc més, un amb la companyia Edigsa i un altre amb la companyia Marfer, aquest en castellà, i on es produeix una fusió curiosa de llengües apareixem el disc amb el nom de Los Corbs.

Els bat els estudis ja no va poder demanar pròrroga i va haver d’anar a la mili. La seva absència va ser difícil de cobrir i cap dos discs amb cançons de la màxima actualitat i modernitat, com Suzie Q dels Credence Clearwater Revival, altres dels Animals, dels Byrds i una vegada més dels Kinks. Arriba l’estiu i l’Agustí deixa el conjunt per engegar la seva carrera en solitari, comen- çant a cantar acompanyat pel Maus, que eren el conjunt del moment a Igualada.

S’havia d’anar a la Costa a un nou local, el Torito de Sant Pol de s’Agaró i també estava aparaulat un quart disc per a primers del proper any. Com fer-ho? doncs una vegada més l’Ismael s’aprèn totes les lletres del repertori i comença a cantar, quedant un conjunt de quatre que tira molt bé endavant. Una vegada finalitzada la Costa, el Finestres que havia acaa finals d’any Els Corbs es van dissoldre. Llàstima, doncs en el quart disc tenien previst gravar el Wild Thing dels Troggs.

 

Xospi