La covid està posant contra les cordes el món de l’empresa. Qui mes qui menys està patint els importants canvis provocats per la pandèmia. Quan tot això passi quedarà una societat molt més conscient del què està en joc i això farà que les empreses tinguin molta més consciència dels interessos dels seus clients, proveïdors i treballadors, i estiguin molt més compromeses amb el medi ambient i amb la salut.
La covid també està jugant un paper d’accelerador d’allò que fa molt temps que se’n parla, però que potser costava de visualitzar i que ara ens hi veiem abocats: la transformació digital.
La tecnologia ha estat la gran aliada per minimitzar en part els efectes de paralització i confinament provocats per la pandèmia. Les línies VPNs han permès a molta gent connectar des de les seves cases amb els servidors de les empreses; les centraletes virtuals han facilitat comunicar amb l’extensió telefònica dels companys com si estiguéssim a les oficines. Els B2B i els B2C han permès fer les comandes i comprar aquelles coses que no podíem comprar perquè requerien un desplaçament no autoritzat.
La pandèmia és avui el millor argument per l’aposta per la transformació digital. La crisi sanitària ha demostrat que les empreses que aposten per la tecnologia i la digitalització són les millor preparades per donar continuïtat al seu negoci.
Però la transformació digital no és només l’aposta per la tecnologia, aquest és el mitjà. El canvi cultural que han de viure les empreses les ha d’ajudar a orientar-se cap a un model d’innovació, eficiència i, en els temps que corren, de sostenibilitat. La transformació digital és quelcom que fan les persones, els empleats, gràcies a les seves habilitats digitals. És aplicar la mentalitat digital a tot el que fem, oferir productes digitals, atendre els clients amb mentalitat digital, treure major profit de les dades, per millorar processos, per aconseguir ser més productius, per conèixer millor el què agrada dels productes i donar millor servei als clients. És col·laborar i compartir més eficientment amb l’equip propi, però també amb proveïdors i clients, innovant constantment com a repte del treball diari.
L’experiència del client és quelcom que sempre ha estat important, però que els actuals nivells de competitivitat la fan estratègica; doncs bé, la digitalització també juga un paper important en la relació amb el client, que es transformarà digitalment perquè el client triï com ser atès, per quin canal i amb quina intensitat. Hem d’oferir aquest canal, perquè la relació sigui fluida i dinàmica, i perquè la transformació digital ajudi a millorar la “customer experience”.
I, dins de la transformació digital, el núvol també és un dels protagonistes. La pandèmia ens obliga a respectar les distàncies entre humans i no sabem si això serà quelcom que s’allargarà molt en el temps. En aquest sentit el cloud és un gran facilitador, ja que permet treballar de forma deslocalitzada, estalviant a més inversions en infraestructures de hardware, lloguer o compra d’espais físics, consums i permet mantenir uns estàndards de seguretat i ciberseguretat molt més alts dels que ens podríem permetre en una infraestructura pròpia.
Les persones tenim grans expectatives digitals respecte a les empreses, si les volem satisfer, l’única opció és no endarrerir ni un minut més la transformació digital.