Nascuda a Braunschweig, a la Baixa Saxònia alemanya, el 1994; Jana Peters des dels sis anys resideix a la comarca de l’Anoia, la terra de la seva família materna. Amb un tarannà inquiet i curiós no va tardar a fer-se seus diversos coneixements i aprenentatges fins a cursar la carrera de Biologia, a la UAB; l’últim curs de la qual el va realitzar a Colòmbia, país on hi acabaria residint una llarga temporada. Tot el bagatge acumulat en aquest extraordinari trajecte va decantar-la a treure’s un Màster sobre Sostenibilitat, el que –en paraules seves- era una nova orientació en el sentit de contribuir al canvi de les petites coses, aquelles petites coses que obririen pas a un futur més sostenible. I és aquest recent episodi de realització professional el que l’ha encaminada a convertir-se en un membre viu i molt actiu del Col·lectiu Eixarcolant.
Si bé ja vam tenir ocasió de parlar, a les nostres pàgines, d’aquest col·lectiu, creat sense ànim de lucre; cal assenyalar que Eixarcolant està avançant resoltament en l’impuls d’un model agroalimentari i de consum sostenible i saludable. La seva aposta per a un desenvolupament equilibrat i versemblant del territori rural més proper es basa en la recuperació dels usos tradicionals de les plantes silvestres comestibles i de les varietats agrícoles tradicionals. I, és precisament, en la projecció pública d’aquesta entitat, el marc on, Peters, des de fa un temps està duent a terme un incansable treball de divulgació, afavorint la seva efectiva i progressiva incidència per tota la comarca; ja sigui presentant la propera Jornada Gastronòmica de les Plantes oblidades, (prevista, en principi, per al mes d’octubre), ja sigui amb la difusió informativa dels diferents programes orientats a la formació i la investigació així com a la dinamització territorial.
Tanmateix, és en l’àmbit d’actuació sobre el territori on, conjuntament amb molts actors de la zona a més del Consell Comarcal, porta dos anys de ferm activisme amb el projecte de Parc Agrari de la Conca d’Òdena; en el sentit de mostrar un territori eminentment agrícola i de gran potencial, amb un nucli de població important, per al qual es concep un parc agrari com a eina de dinamització territorial proveïda d’una efectiva connectivitat entre els seus representants i el consum de productes de proximitat; això és, una gran xarxa. En aquesta direcció, i tal i com la Jana senyala, es pretén que la població es desentengui de seguir depenent d’un mercat global extern i llunyà i descobreixi els productes de proximitat; al capdavall, res més lluny del que era habitual de consumir en altres èpoques; un assoliment que beneficiaria no solament la salut sinó la pròpia economia local i el món rural del nostre entorn, àdhuc una major cura d’aquestes contrades. Per a aquesta fita, un dels objectius més ambiciosos és desenvolupar un model agroalimentari basat en la qualitat i en la proximitat a la Conca d’Òdena, un pla d’acció consistent en la creació d’un directori online que inclogui agricultors i ramaders de la zona per tal de donar a conèixer els actors del territori i facilitar també els contactes entre ells i amb comerciants i restauradors, a més de la població consumidora en general, proposant alhora la confecció d’un compendi de productes/aliments de proximitat, comercialitzats a través del mercat online; una plataforma que vol ser operativa a finals d’aquest estiu.