A ciutat de Marsella, el passat divendres 17 d’abril, ens deixava amb 90 anys un dels artistes d’avançada edat i més sorprenents de les darreres dècades de l’Art de la Fotografia; un home que, cap als seus vuitanta anys, en qüestió de temps va esdevenir tot una figura, sobradament reconeguda a nivell internacional; raó per la qual la recent edició del FineArt 2018 va comptar amb bona part de la seva obra. Això és, el privilegi d’acollir, a Igualada, un ponderable gruix de les seves fotografies va contribuir amb escreix a descobrir –o redescobrir, si cap- dins del territori català i del conjunt de l’Estat espanyol un professional de la fotografia que va crear amb les seves instantànies un excepcional univers dels somnis. Efectivament, per sorpresa dels seus més propers i al capdavall de tots els amants de la fotografia, aquest artista de La Provença, simplement conegut com “Monsieur Garcin”, va excel·lir gairebé per atzar en el camp de la fotografia a resultes de la producció d’un gran nombre de fotomuntatges en blanc i negre, de tall surrealista i d’una admirable emotivitat poètica.
Perfectament integrat en el sí d’una discreta burgesia marsellesa de gustos estètics força convencionals, Gilbert Garcin va ser l’home capaç de néixer com a fotògraf i viure plenament una enlluernadora segona professió, a partir dels seus 65 anys, després de jubilar-se d’una professió dedicada al comerç de la il·luminació i crear un personatge insòlit, a l’entorn del qual es desenvoluparien totes les seves realitzacions fotogràfiques. Així, a la major part de les seves fotografies hi fa aparició ell mateix tot i que, en algunes ocasions, també hi apareix la seva dona; en aquest cas com a protagonistes els dos de diverses situacions que recurrentment fan al·lusió a personatges mítics com Sísif o Ícar. Com si d’un mag prestidigitador es tractés, a les seves fotografies ens presenta, doncs, un món irreal i de ficció, construït a partir de diferents acoblaments d’imatges retallades i enganxades que conformen –expressament per a cada fotografia- uns singulars i diminuts escenaris d’històries inventades que ens participen del relat definitiu per a una millor comprensió de les contrarietats del nostre món.