Maria Dalmases – El passat diumenge dia 3 de març es va celebrar el primer concert del XXVI Festival Internacional d’Orgue d’Igualada que té a Joan Paradell Solé com director artístic. Va ser un concert on hi van intervenir l’organista valencià Pablo Marquez i la Coral Mixta de la nostra ciutat sota la direcció d’Alfred Cañamero. Jaume Planas va fer els comentaris de les obres, Anna Miranda va ser la registrant i la visió per pantalla va anar a càrrec de Jordi Balsells i Josep Aguilera.
Pablo Márquez és actualment l’organista de la Catedral de València i catedràtic de clavecí del Conservatori Superior de València, ha guanyat diversos premis en concursos d’interpretació i composició i ha donat nombrosos concerts a Europa, EEUU i al Japó com a solista i integrant de agrupacions de cambra i orquestrals. La Coral Mixta d’Igualada va ser fundada pel mestre Joan Just, està formada per una trentena de persones i és prou coneguda a la nostra ciutat. Actualment el seu director és Alfred Cañamero, que va iniciar els seus estudis musicals a l’Escolania de Montserrat i els continuà amb grans mestres com Manuel Oltra, Laszlo Heltay i Antoni Ros Marbà; ha estat director de formacions com la Coral Càrmina de Barcelona i el Coro de la Sociedad Musical de Sevilla, entre d’altres.
En el concert es varen alternar les composicions per a orgue sol i per a orgue i coral. La primera va ser Preludi en re BuxWV 140 de Dietrich Buxtehude (1637-1707) i a continuació hi va haver la primera intervenció de la Mixta amb el primer coral “Wann meine Sünd’mich kränken” de la Passió segons Sant Lluc (1744) de Georg Philipp Telemann (1681-1767). El concert va seguir amb la Fantasia en sol menor BWV 542a de Johann Sebastian Bach (1685-1750) i, amb cor i orgue, fragments del Rèquiem en sol menor de Domenico Cimarosa (1749–1801), entre els que es va intercalar el Coral “Herr Jesu Christ, dich zu uns wend” BWV 709 de Johann Sebastian Bach. Va prosseguir amb una altra obra de Bach, la Fuga en sol menor BWV 542b i després hi va haver l’última intervenció de la Coral Mixta amb el darrer fragment de la Passió de Telemann. Per acabar, l’organista va tocar dues obres més de Bach, el Trio en re menor BWV 583 i la Fantasia i fuga en do menor BWV 537.
L’organista Pablo Márquez ens va oferir un programa de música del barroc, basada especialment en J. S. Bach, autor que li agrada molt. Posseïdor d’una molt bona tècnica tant en els teclats manuals com en el pedaler va familiaritzar-se amb el nostre orgue i li va saber treure la gran riquesa i potencial de sonoritat que té. Malgrat ser totes del mateix període musical, el barroc, les obres que va tocar van ser molt variades i m’agradaria destacar la nitidesa amb què va fer sentir els ornaments tant propis de l’època i, en el cas de les fugues, els temes que apareixen i reapareixen en les diferents veus. Va tocar les obres amb molt sentiment i musicalitat. Quan va actuar amb la coral, es va limitar a acompanyar-la, i així vam poder escoltar ben clares les veus dels cantaires que formen aquest conjunt del qual els igualadins ens en sentim molt orgullosos. Cal agrair l’esforç que fa aquesta coral amb el seu director, Alfred Cañamero, per interpretar grans obres, força difícils, com les que ens va oferir diumenge amb tanta dignitat.
El públic, que quasi omplia totalment la basílica de Santa Maria, va aplaudir moltíssim totes les interpretacions. En agraïment, la Coral Mixta va repetir l’Amen del Rèquiem de Cimarosa i Pablo Márquez va tocar una altra obra preciosa del període barroc, el Preludi en do major de George Böhm (1661-1733). Després tots els artistes van baixar a saludar des del presbiteri on van ser obsequiats pels regidors de l’Ajuntament de la nostra ciutat, Pere Camps i Maribel Cuadras.
Recordem que el proper diumenge dia 10 de març, hi haurà el segon concert del Festival. Anirà a càrrec de l’organista Tomasz Adam Nowak, porta per títol “Cinc segles de variacions en diferents estils” i acabarà amb una improvisació sobre un tema desconegut per a ell, que li serà donat en el moment.