Un article de
Redacció
El periòdic comarcal líder de l'Anoia des del 1982.
14 de juny de 2017

Entrevista a Enric Cerdan, director general de la Zona Mediterrani d’Snop

Un article de
Redacció

“El passat industrial de l’Anoia és una bona base per a les empreses”

Enric Cerdan Orcoyen és el director general de la zona Mediterrània i el Sud d’Europa d’Snop Estampación SA, ubicada a la Pobla de Claramunt i Òdena, amb àmplia presència a Catalunya i a Espanya, i que celebra aquests dies el 20è aniversari. Afincat a Igualada des de fa molts anys, nascut a Barcelona i amb origen familiar a Euskadi, Cerdan dirigeix nou fàbriques en quatre països, amb prop de dos mil cinc-cents treballadors.

Snop té presència a Catalunya i en altres parts d’Espanya. Aquí, a l’Anoia, hi teniu el centre tècnic i logístic. Tot va començar fa 20 anys, fent impressores…

Som una multinacional francesa. L’origen a Espanya va arrencar a la Pobla de Claramunt, el 1997. Era una petita unitat que bàsicament treballava per la multinacional Hewlett-Packard, juntament amb una empresa que va ser absorbida posteriorment per Mecaplast, que es deia Neyr Plastics. Nosaltres fèiem els components metàl·lics, i ells la part plàstica, i finalment les engalzàvem. Fèiem unes 350.000 impressores al mes. Posteriorment la nostra empresa, tant la central com les filials, es van orientar específicament al món de l’automòbil.

Tothom diu que la indústria auxiliar de l’automòbil és un sector molt potent, amb molt de futur. També al nostre territori, a l’Anoia. Creu que és així?

L’avantatge que tenim aquí és que estem en una bona zona a nivell de comunicacions, de cara a treballar per Seat a Martorell, o per Nissan a Barcelona, o per l’Opel a Saragossa, fins i tot per Ford a València. També és positiu que sigui un territori amb un ampli passat industrial, encara que sigui d’altres sectors. Això proporciona una bona base. Un altre punt a destacar és que els salaris aquí no són com els de Barcelona. El cost de la vida no és el mateix. Això també es veu reflectit en el cost del tipus de peces que fabriquem.

Veig que en pocs anys heu aconseguit una pila de certificacions de qualitat i de reconeixements d’empreses punteres com General Motors, Citroën o Renault.

En el nostre sector, o respons bé a les necessitats del teu client, o acabes malament. És un sector que no perdona. Hi ha unes exigències mínimes per poder treballar, com certificacions de qualitat i capacitat d’inversió. Sinó, malament. Ha passat en els darrers anys que algunes empreses que no tenien capacitat financera per créixer, han acabat tancant o essent absorbides per altres. Això provoca que en el nostre sector hi hagi una concentració en unes poques empreses, que cada vegada són més grans.

Quanta gent treballa a Snop, i què feu, exactament?

Nosaltres fabriquem peces de xapa per automoció, bàsicament components de la carrosseria. No fem peces de pell, que és la part exterior, sinó tota la part estructural, des de la qual després es construeix tot el cotxe. Tot i que això està evolucionant constantment, pensa que entre 800 i 900 quilos del cotxe són de xapa. Nosaltres sobretot treballem amb acer. Amb la normativa europea de reducció d’emissions, les investigacions de les marques es dediquen a baixar el pes dels cotxes. Això passa per utilitzar acers d’alta resistència, de manera que s’aconsegueix el mateix resultat. Però també comporta canviar el tipus d’instal·lacions que es necessiten per poder-ho fabricar. Si abans en teníem prou amb una premsa de 800 tones, ara en necessitem una de 1.500 tones. Aquesta és la tendència, cada vegada es parla més de nous materials, com aluminis, composites, estampació en calent… Amb els vehicles elèctrics encara passarà més això, reduir el pes per a aconseguir més autonomia.

Esteu en constant evolució tecnològica, vaja.

Sí, és així. Hem fet un esforç inversor molt important aquí, a la Pobla, i a tot Espanya. Tenim la planta de la Pobla de Claramunt, el magatzem logístic al Pla de les Gavarreres a Òdena, una altra a Santa Margarida i els Monjos, una altra a l’interior de Nissan Barcelona, una altra a Palència i finalment una altra a Vigo. Per poder fer funcionar tot això s’ha fet una inversió de 90 milions d’euros en tots aquests anys. Quan vam començar aquí érem 25 persones, i avui som prop de 750 a nivell de tot Espanya. La tendència és continuar creixent.

La crisi us va fer molt de mal?

Com a tothom, ens va afectar, perquè els nostres clients va arribar un moment que no demanaven la quantitat de peces que sol·licitaven abans. Ens vam haver d’ajustar. Per sort, la capacitat financera de la companyia ens va permetre créixer, després. Algunes no van poder continuar. L’any 2009, a nivell de grup, en un període prou complicat per al nostre sector, va augmentar un 80% la facturació a base de comprar altres companyies. Avui, el grup factura uns 900 milions d’euros anuals, dels quals 180 corresponen a Espanya.

Teniu presència a molts països?

La matriu és francesa, allà hi ha molta presència. També estem al Regne Unit, a Rússia, Xina, i a la zona mediterrània i del sud d’Europa on estem integrats nosaltres, a Turquia, la República Txeca, Espanya i el Marroc.

Aquí es treballa bé, a nivell d’automoció? Ho pregunto per allò que tenim poca autoestima i allò que està ben fet sempre ha de ser de fora… D’Alemanya, per exemple.

Això no és així, és clar que no. Moltes vegades, quan es parla de productivitat, tot és molt relatiu. Si amb menys persones, fabriques més, dependrà molt del que hagis invertit. Si has gastat molts diners en robòtica i en instal·lacions automatitzades, és clar que no necessites massa personal… Aquest és el gran avantatge dels alemanys. A Wolkswagen, per exemple, van arribar a treballar 29 hores a la setmana. Ara ha pujat, aquesta xifra. Per a ells era normal, quan aquí estàvem a 40. Ara estem veient en el nostre sector que hi ha moltes empreses alemanyes que estan patint, sobretot arrel del problema que hi ha hagut amb el dièsel.

En el vostre sector també costa trobar bons professionals i que, a més tinguin ganes de treballar, actitud proactiva?

Depèn del perfil. N’hi ha que és molt complicat trobar gent, però no és només aquí, és un problema general. La nostra principal operativa és l’estampació, i treballem amb matrius… Necessitem matricers, i resulta que pràcticament no hi ha escoles de matricers. Has d’anar a buscar un FP2 de Mecànica, que tingui una base de màquines de mecanització, una mica de soldadura…. Moltes vegades el que fem és anar a buscar nanos joves, alguns d’ells porten 17 anys a l’empresa, i els hem hagut de formar des de la base. Ens passa a molts llocs. A Vigo, per exemple, ara estan creixent molt, i hem fet acords de col·laboració amb escoles de formació professional a fi que els alumnes facin pràctiques a la companyia. Aquí ens adonem de la seva proactivitat, ganes, i capacitat amb la finalitat de poder-los potenciar i fidelitzar-los a la nostra companyia.

Després de 20 anys i superar mil i una batalles, com veu el futur del sector i d’Snop?

És complicat. L’evolució de l’automòbil està anant molt ràpid. Ningú té clar, ara mateix, cap on s’anirà en el sector. Tampoc el de l’automoció té molt clar què passarà amb el vehicle elèctric, si anirà només amb bateries, si s’hi posaran piles d’hidrogen… El que si està clar és que evolucionarà, ràpidament, i la nostra funció és posicionar-nos.

 

Jordi Puiggròs

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!

Comenta aquesta entrada:

Et recomanem×