La Fundació Carulla ha fet públic el resultat de la 44a edició dels Premis Baldiri Reixac, els guardons anuals que impulsen i reconeixen projectes educatius que donen resposta als reptes de l’educació des de les arts, la cultura i la llengua catalana.
D’un total de 106 propostes presentades, 30 han estat escollides pel jurat com a guanyadores. Totes elles destaquen per tenir un component transformador, i per mostrar el seu compromís amb la societat i la cultura.
Premi Baldiri Escola
La primera de les categories, anomenada Premi Baldiri Escola, ha guardonat 10 centres educatius amb un import de 3.000 € cadascun. El jurat ha valorat, en tots ells, l’ús de metodologies inspiradores i actives que posen l’alumnat al centre de l’acció educativa, a més de la implicació de l’escola amb la comunitat educativa i l’entorn, entre d’altres qualitats.
El premi compta amb dues subcategories:
Premi Baldiri Escola – Arts i reptes socials. S’han presentat 24 projectes en els que l’art esdevé un mitjà per a la transformació social. Aquestes han estat les 6 escoles guanyadores:
- Escola Prat de a Riba de Reus.
- Escola La Farga de Salt.
- Escola Salipota de Súria.
- Deià Escola d’Art i Disseny de Barcelona.
- Aula de l’Hospital de Dia de Psiquiatria infanto-juvenil de l’Hospital Clínic de Barcelona.
- Escola Pau Sans de L’Hospitalet de Llobregat.
Premi Baldiri Escola – Arts i llengua. D’entre les 19 candidatures rebudes amb projectes que fomenten l’aprenentatge de la llengua catalana a través de l’art, aquestes han estat les 4 guanyadores:
- Institut Jaume Cabré de Terrassa.
- Escola del Mar de Barcelona.
- E.E.E. L’Arboç de Mataró.
- Escola Cervantes de Barcelona.
Premi Baldiri Experiències
El premi Baldiri Experiències, categoria a la qual s’han presentat 63 candidatures, ha atorgat
20 premis de 500 € per material escolar i llibres d’Abacus Cooperativa. Els projectes reconeguts consisteixen en experiències d’aprenentatge dins i fora de l’aula, ja realitzades, que han respost de forma innovadora, a través dels llenguatges artístics i creatius, a les necessitats dels infants i joves al qui anaven dirigides.
Els projectes guardonats han estat les següents:
En l’etapa de Cicle Infantil:
- Jardins Artístics, de l’Escola Bressol Municipal El Marfull de Reus.
- Qui viu a Can Roca?, de l’Escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera.
- Projecte literari: la biblioteca que volem, de l’Escola Edumar de Castelldefels.
- El poder de la llengua, del CEIP Eloi Coloma de Xixona.
En l’etapa de Cicle Mitjà i Superior:
- Una nit màgica al bosc, de l’Escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera.
- El carrer Eugeni d’Ors es mou, de Institut Escola Tres Fonts de les Corts de Barcelona.
- RefugiAR-Te, de l’Escola Vedruna de Ripoll.
- Teixint fils d’emocions. La pèrdua i les pors, de l’IE Barnola d’Avinyó.
En l’etapa d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius:
- Vibrar’t Norfeu, de l’Institut Cap Norfeu de Roses.
- Alzheimer: joguets i música per recordar, de l’Institut Ramon Muntaner de Figueres.
- Cap de turc, de l’Escola Rocaprevera de Torelló.
- Bruixes: les 3 de Sabadell, de l’Institut Ca n’Oriac de Sabadell.
- Cultura Popular a les aules, de l’Institut La Romànica de Barberà del Vallès.
Diverses etapes de les escoles de música, d’arts, d’arts escèniques i d’escoles d’Educació Especial:
- Educació Musical Secundària (EMS), de l’Escola Municipal de Música d’Olesa de Montserrat.
- L’art d’educar amb les emocions, de la ZER Conca de Barberà de Solivella.
- TMB (Transformador de Mirades de Barcelona), de Xamfrà, Centre de Música i Escena de Barcelona.
- Ràdio Dracsback, la ràdio de l’escola dels dracs, de l’Escola Agrupació Sant Jordi de Fonollosa.
- Lligams, de l’Escola El Miracle de Tarragona.
- La Minerva dansa al parc, de l’Escola La Minerva de Calella.
- Ceci n’est pas un coeur, de l’Escola d’Art d’Olot.
Reinventar-se en context de pandèmia
L’edició d’enguany ha posat en valor, especialment, la capacitat dels centres educatius guanyadors d’adaptar-se i donar resposta als reptes que ha suposat la situació d’emergència sanitària en el món educatiu, tenint en compte el context i les especificitats de cada escola.
Representació d’escoles de diversos territoris dels Països Catalans
Del total de candidatures rebudes d’arreu de Catalunya, 64 provenen d’escoles de la província de Barcelona; 14, de Girona; 14, de Tarragona i 5, de Lleida. A més, també s’hi ha presentat una escola de les illes Balears i 7 del País Valencià.
Sobre la Fundació Carulla
La Fundació Carulla impulsa i reconeix, des de l’any 1973, projectes artístics i educatius que ofereixen respostes a reptes de la societat catalana, per tal de contribuir a la construcció d’un país obert, cohesionat i integrador que generi oportunitat.
Els seus programes més destacats són els Premis Lluís Carulla, que impulsa l’emprenedoria cultural, fent possible projectes culturals transformadors; els Premis Baldiri Reixac, que impulsen la cultura, les arts i la llengua com a eines transformadores en l’educació; i els Premis Francesc Candel, que vetllen per la integració, inclusió i cohesió social. La Fundació també impulsa del programa Mutare, un espai de diàleg, reflexió i acció sobre el poder transformador de la cultura.