5 de juny de 2024

Com funciona l’aire condicionat d’un vehicle i com utilitzar correctament la climatització?

Utilitzar l’aire condicionat a l’hivern és molt recomanable per eixugar el parabrisa

L’aire condicionat es basa en el mateix principi que una nevera, la compressió d’un gas.
Quan un gas es comprimeix, la temperatura augmenta. A l’inrevés, quan s’allibera la pressió, es refreda. L’aire condicionat aprofita aquest fenomen termodinàmic per crear fred.
Amb l’aire condicionat del cotxe, el gas refrigerant flueix constantment a un circuit tancat. La transició de líquid a estat gasós produeix fred.
L’objectiu del sistema d’aire condicionat és deixar anar un gas i així obtenir fred. El gas està compost de 6 elements:

  • El compressor: accionat pel motor del vehicle a través de la corretja, comprimeix el líquid refrigerant. En fer-ho, s’eleva la pressió del fluid i la temperatura augmenta
  • Situat a la part davantera del vehicle, el condensador refreda el fluid. Aquest descens a la temperatura liqua el fluid, que està sempre sota alta pressió
  • El filtre cilíndric recupera la humitat dels circuits i els filtres d’impureses (partícules d’oli cremat, metall) per tal de preservar el sistema.
  • L’expansor redueix la pressió del fluid. L’expansió del fluid provoca el fred.
  • El gas refredat passa per l’evaporador. L’aire exterior se situa a l’evaporador per ser refredat abans d’entrar a la cabina. L’aire està lliure d’humitat (d’aquí el toll sota el cotxe)
  • El filtre de cabina filtra les partícules nocives (pol·len, pols, cendres, bacteris, …). Es filtren amb eficàcia gasos nocius (ozó, diòxid de nitrogen, toluè, butà, diòxid de sofre) i les olors desagradables.

Temperatura per ajustar la climatització

Es recomana ajustar la climatització a uns 21 ° C. Tot i això, és aconsellable no superar una distància de 8 a 10 °C entre la temperatura de la cabina i l’exterior del vehicle, per evitar un xoc tèrmic. Els xocs tèrmics són responsables de refredats o mals de coll.

Si disposeu d’una climatització automàtica, seguiu els passos successius per reduir la temperatura. Això limita la violència de l’aire fred impulsat a l’habitacle.

A la cara la sensació de calor és més intensa, així que el millor és utilitzar la distribució de l’aire als conductes de ventilació en direcció a la cara.

No obstant això, amb l’orientació dels filtres en direcció al teu cap, evitaràs calfreds, refredats i rigidesa al coll.

Contràriament a la creença popular, és aconsellable fer servir també l’aire condicionat, fins i tot a l’hivern. El sistema proporciona aire sec i de fet permet un eixugat ràpid del parabrisa, especialment en les situacions més complicades, quan de la manera habitual és difícil que marxi el baf del vidre.

No cal abusar de l’aire condicionat, ja que el seu ús continuat pot augmentar el consum de combustible entre 5 i 10%.

Comparteix l'article:

Comenta aquest article:

Et recomanem