Un article de
Redacció
El periòdic comarcal líder de l'Anoia des del 1982.
9 de febrer de 2020

Aigua de Rigat: Una companyia compromesa amb el medi ambient i la societat

Un article de
Redacció

Companyia constituïda a principis dels anys 20 del segle passat amb l’objectiu d’oferir un servei sostenible, de qualitat i de compromís amb les persones.

Sector: Gestió del cicle Integral de l’Aigua
Treballadors: 28

La missió d’Aigua de Rigat és garantir l’accés a l’aigua a tota la ciutadania del territori on opera i també fer un ús eficient del recurs hídric. No obstant, la companyia és plenament conscient que el seu paper va molt més enllà de la prestació d’un servei d’aigua a la població. El seu servei té un impacte directe sobre el medi ambient, el funcionament dels municipis i la qualitat de vida de les persones que hi viuen, així com sobre el desenvolupament de la indústria i l’agricultura.

Per això, la companyia ha elaborat un pla estratègic que estableix uns objectius per avançar en el compliment de l’Agenda 2030 i dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. Es tracta d’un full de ruta que permet seguir treballant per donar resposta al seu compromís amb la responsabilitat mediambiental, social i econòmica.

En aquest sentit, Aigua de Rigat ha dissenyat una estratègia centrada en quatre eixos: la sostenibilitat mediambiental, el compromís amb les persones, la digitalització i la innovació. Cadascun d’aquests quatre eixos s’han definit amb l’objectiu que la companyia sigui un agent actiu que contribueixi al desenvolupament sostenible de les comunitats on és present.

En matèria mediambiental, s’ha reduït l’emissió de gasos d’efecte hivernacle (GEH) un 37,60% respecte el consum de l’any 2017. Això s’ha aconseguit en gran mesura perquè s’ha augmentat el nombre de vehicles elèctrics que s’han incorporat a la flota mòbil de la companyia fins al 26%. A més, Aigua de Rigat compra energia elèctrica 100% renovable. En aquest sentit, la companyia d’aigua està implementant alguns projectes com són la instal·lació de plaques solars i picoturbines a les seves instal·lacions, orientats a assolir l’autosuficiència energètica. La companyia ha obtingut la certificació del sistema de gestió de l’energia ISO 50001, que permet millorar l’eficiència i els costos relacionats amb l’energia i les emissions de GEH. A més, s’ha adherit al programa d’Acords Voluntaris per la reducció de GEH de l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic (OCCC). Finalment, dins d’aquest àmbit cal destacar el reciclatge de la runa provinent d’obres de canalització de la xarxa amb l’objectiu de garantir un ús sostenible de recursos i reduir la petjada de carboni.

Aigua de Rigat garanteix el subministrament d’aigua a tothom que no pugui pagar-la. La companyia ha creat diversos fons de solidaritat als municipis on opera per ajudar les llars en situació de vulnerabilitat a fer front a la factura de l’aigua. Aquests ajuts inclouen pagar la totalitat del rebut o bé fraccionar el pagament. L’objectiu és que cap llar es quedi sense aigua i també donar suport perquè aquestes persones i famílies puguin superar les seves dificultats. L’any 2018 la companyia va destinar 15.000 euros a aquests fons als sis municipis de l’Anoia on dona servei, de forma que 98 llars en situació de vulnerabilitat econòmica van pagar zero euros pel seu servei d’aigua.

Fa un any, Aigua de Rigat també va obrir les portes de l’Espai Aigua Cal Ratés, un espai de divulgació interactiu i lúdic adreçat principalment a nens i nenes de 8 a 12 anys, situat a Igualada. Es tracta d’un equipament que permet descobrir el cicle urbà de l’aigua i la gestió que se’n fa tot jugant i intervenint en la mateixa exposició. D’altra banda, l’empresa ja fa anys que desenvolupa un programa educatiu anomenat Aqualogia, que té com a objectiu donar a conèixer aquest mateix cicle natural i urbà de l’aigua a les escoles. “Amb les sessions d’Aqualogia aconseguim que l’alumnat entengui que la gestió de l’aigua és complexa i que és necessari fer-ne un consum responsable perquè té conseqüències sobre el medi ambient, la societat i l’economia”, afegeix David Gall, gerent d’Aigua de Rigat.

Totes aquestes iniciatives en matèria social van rebre el reconeixement de la UEA en l’edició del 2019 dels seus premis: Aigua de Rigat va obtenir el Premi UEA 2019 al Compromís Social de l’Empresa. “Aquest guardó representa per a Aigua de Rigat un reconeixement al camí recorregut durant aquests darrers anys i un estímul per seguir treballant per millorar en aquesta línia de compromís amb les persones i amb el medi ambient”; comenta Gall.

En relació a la digitalització, Aigua de Rigat va implantar un sistema d’avisos als usuaris via SMS que permet informar-los en temps real de les incidències en la xarxa de distribució. A més, promou la digitalització dels seus usuaris a través de campanyes com “Els boscos vius. I la correspondència digital”, que espera assolir un increment significatiu dels usuaris que es passen a la factura electrònica per reduir així la generació de residus. La campanya, però, no només té un objectiu mediambiental, sinó que també té un vessant social: col·laborar amb el Programa de Pobresa Energètica de la Creu Roja. Per cada nova alta, Aigua de Rigat dona 1€ a aquest programa. Amb aquesta donació a la Creu Roja, Aigua de Rigat reforça el seu compromís per a garantir l’accés a l’aigua a la població vulnerable.

Pel que fa a la innovació, la companyia està desplegant la telelectura als municipis on gestiona el servei d’aigua. La telelectura permet fer un ús més eficient del recurs hídric perquè detecta excessos de consum en temps real i per tant, evita que es malbarati l’aigua. A més, amb aquesta tecnologia l’usuari pot accedir a les lectures del seu comptador des de qualsevol dispositiu mòbil, obtenir gràfiques amb l’evolució del seu consum i parametritzar alarmes de fuita. Actualment, el 60% del parc de comptadors dels usuaris d’Aigua de Rigat ja està dotat d’aquest sistema.

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!

Comenta aquesta entrada:

Et recomanem×