Cinc camins de la comarca de l’Anoia formen part de la primera fase del Pla zonal de la xarxa de carreteres locals de la Diputació. En total seran 10,43 km de vials on s’actuarà, amb una inversió global en el conjunt de la comarca de 3,6 milions d’euros. Aquesta primera fase d’actuacions ha estat presentada aquest dimarts pel diputat d’Infraestructures Viàries i Mobilitat, Pere Pons, acompanyat del president del Consell Comarcal de l’Anoia, Xavier Boquete, en un acte celebrat a l’arxiu Comarcal amb l’assistència dels alcaldes i regidors dels municipis beneficiàries d’aquestes actuacions.
Els cinc projectes signifiquen un pas important pels ajuntaments beneficiaris, ja que a partir d’ara tres dels camins, el de Masuet del Nord, a Masquefa, el de Vilanova d’Espoia, a la Torre de Claramunt, i el de Ca n’Aguilera, a Piera, es transformaran en carreteres passant a formar part de la xarxa de carreters locals de la Diputació, i els altres dos, el camí rural de Veciana i el de Can Ros a Mas Castell, es mantindran com a camins municipals, però la seva millora i el seu manteniment també aniran a càrrec de corporació provincial.
Dels tres camins que passaran ser carreteres, el que compta amb un pressupost d’actuació més elevat és el del Maset Nord, a Masquefa, que amb una longitud de 1,15 km, compta amb un pressupost de 1.096.000 euros. Aquest camí comunica el nucli de Masquefa amb la urbanització del Maset i enllaça amb la B-224 servint de suport al trànsit intermunicipal que des d’ambdós nuclis s’accedeix al corredor d’aquesta carretera. La previsió és que les obres, un cop redactat el projecte constructiu, s’iniciïn el primer trimestres de 2024. La nova carretera tindrà el codi B-5416.
La segona actuació més important pel que fa a pressupost és el camí de Ca n’Aguilera, de 2,58 km i una inversió prevista de 1.034.000 euros. Aquest camí comunica les urbanitzacions de Ca n’Aguilera, Can Martí i el Bosc de l’Àliga amb el nucli de Piera, connectant amb la carretera B-224 i servint al trànsit intermunicipal d’accés de tots els nuclis amb la xarxa viària. Un cop realitzades les obres, el camñí passarpa a ser carretera amb el codi B-5414.
Finalment, el tercer camí que passarà a ser carretera és el de Vilanova d’Espoia, que amb una longitud de 1,45 km, té prevista una inversió de 637.000 euros. Aquest camí comunica el nucli de Vilanova d’Espoia i la urbanització les Pinedes de l’Armengou a la Torre de Claramunt, i suposa la perllongació de l’actual carretera BV-2135 servint al trànsit intermunicipal entre els dos nuclis i aquest corredor viari. D’acord amb el calendari previst, les obres d’aquest camí també començaran el primer trimestre de 2024 i un cop sigui carretera tindrà el codi B-4422.
Pel que fa als dos camins on es farà una actuació per millorar la seva seguretat, hi ha el de Can Ros a Mas Castell, de 2,24 km, que dona accés a la urbanització de Can Ros, nucli de més població del municipi de Cabrera d’Anoia, a la xarxa viària de la carretera BV-2242. L’actuació prevista compta amb un pressupost de 358.000 euros i l’inici d’obres està previst el segon trimestre de 2023.
El segon és el camí rural de Veciana, que connecta les carreteres BV-1001 i BV-1005, amb perllongació d’aquesta carretera i que serveix de trànsit intermunicipal cap al corredor de la B-100. Aquest camí, de 3,01 km comptarà amb una inversió de 482.000 euros, estan previst que les obres per la seva millora s’iniciïn el quart trimestre del 2022.
En l’acte de presentació d’aquestes actuacions als alcaldes i regidors dels municipis beneficiats per aquesta primera fase del Pla zonal de carreteres, el diputat d’Infraestructures i Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Pere Pons, ha recordat el compromís de la Diputació de Barcelona vers les necessitats dels municipis, i els camins locals, alguns dels quals estan ja fent funcions de carretera pel volum de trànsit que han de suportar, són una càrrega important en els pressupostos municipals. En aquest sentit, el diputat ha remarcat que «mantenir en bon estat els camins requereix una inversió molt elevada i per això, des de la Diputació ajudem els municipis i, especialment, als que no disposen de connexions adequades».
Pere Pons també ha recordat que «el Pla Zonal és un projecte potent de planificació de la xarxa viària local que no s’actualitzava des de feia 80 anys, amb el que en sortiran beneficiats molts ciutadans del conjunt del territori»
També el president del Consell Comarcal de l’Anoia, Xavier Boquete, ha valorat les actuacions com a molt positives pels municipis, ja que es transformen uns camins que tenen molta circulació amb una inversió de la Diputació, fet que allibera als ajuntaments d’aquesta càrrega econòmica.
Pla zonal de la Xarxa local de carreteres
El Pla zonal de carreteres té com a objecte racionalitzar, actualitzar i ordenar la xarxa local de carreteres, identificant aquells camins municipals que estan funcionant com a tals i aquelles carreteres locals que han perdut aquesta funció.
El Pla zonal es pot considerar com un instrument de suport als ajuntaments. A banda de millorar la xarxa viària, el fet d’alliberar els ajuntaments d’aquells camins que estan fent una funció de carretera i que passaran a la xarxa viària de la Diputació, representa per a les administracions locals un important estalvi de despesa.
L’objectiu principal del Pla és garantir i millorar les condicions d’accessibilitat al territori per a totes les persones, especialment per a les que viuen en aquells municipis més petits que no disposen de connexions adequades amb la xarxa de carreteres.