En Manel Pla és un empresari del sector de la restauració, un dels més afectats encara a dia d’avui, per les restriccions imposades per frenar la propagació del coronavirus.
Com us ha afectat l’esclat de la pandèmia al sector de la restauració?
Nosaltres tenim un grup de restauració, tenim un restaurant que està als afores d’Igualada que es diu Sesoliveres. Abans de la pandèmia hi oferíem dos tipus de serveis, un era un restaurant diari i l’altre un espai per esdeveniments. La pandèmia va començar just abans d’una boda, evidentment es va anul·lar.
Davant d’aquesta situació vam posar tots els treballadors en ERTO. Una cosa són els cobraments, però el concepte ERTO ha funcionat, ens hem mantingut vius gràcies a l’ERTO a dia d’avui. Ens hem endeutat molt més del que podíem.
Aleshores hem hagut de reaccionar. El primer que vam fer és una pàgina nostra on jo podia vendre menjar a domicili. Es va activar una miqueta, hi posàvem el menú del dia i te’l portàvem a casa.
Ens hem anat adequant a les mesures del PROCICAT, les quals les anuncien cada 15 dies amb la qual cosa la gestió és molt difícil. Hem fet molt pocs guanys. El mes de juny, juliol, agost i setembre se’n van fer uns quants i després ja van tornar a caure. Per Nadal nosaltres sempre teníem un esdeveniment important que era el Cap d’Any i aquest any vam fer una gestió perquè la gent pogués tenir el Cap d’Any a casa. Vam fer un menú a domicili, el mateix que haguérem fet aquí, però a casa i va anar molt bé.
Com us heu adaptat a la nova realitat? Veig que en el vostre cas heu optat per digitalitzar-vos.
Cada dia canviem els plats i els menús de la pàgina web i la gent ho pot veure, ens hem posat al dia en aquest sentit.
Com us han afectat les restriccions de la Generalitat? El confinament municipal, comarcal…
El municipal va ser una bufetada espectacular, venia només la gent d’Igualada. Quan es va obrir el comarcal hi va haver una mica més de moviment, estem esperant el provincial. Tenim molts clients de Barcelona i d’altres llocs de la província.
Amb el tema de l’horari hi ha el problema, bars és una cosa i restaurants una altra. Al bar entres, surts, fas el cafè, esmorzes… És molt més actiu, han de tenir una vigilància més alta perquè poden tenir un nivell de contagi més alt. Si ells ho fan bé no hi ha problema. Als restaurants és molt diferent, la gent arriba i seu. L’espai ha de ser molt més gran, molta gent no vol anar als restaurants perquè alguns no posen els espais necessaris entre taula i taula. Nosaltres tenim l’espai a favor nostre, pots arribar en cotxe, arribar a la taula, menjar i marxar i no tenir cap moment de contacte amb ningú, és molt òptim. A nosaltres ens és igual mitja hora més, nosaltres el que necessitem és que deixin venir més gent.
Com valores el futur? Tant a curt com a llarg termini.
A curt termini has de treballar com una formiga, valorar les despeses adequades i necessàries, valorar que estiguis content amb el teu servei… Fer un treball molt exhaustiu i molt concentrat, fer la despesa necessària, oferir nous productes, generar expectatives noves. La pandèmia ens ha demostrat que no hem estat a l’altura ni a la tecnologia necessària, i la poca alçada dels polítics de tots els nivells, no es posen a la pell del ciutadà.
Què heu après? Amb què us quedeu?
Amb la gent que tinc al costat, amb l’equip, els clients perquè t’ajuden moralment i et fan sentir bé. Jo crec que hi haurà un retrobament moral entre tots, hem d’entendre a tothom. Em quedo amb la part humana, no la tècnica.