Poble Actiu valora positivament la decisió de l’Ajuntament d’Igualada d’establir la vianalització permanent de la Rambla Sant Isidre, una proposta que la formació municipalista portava anys defensant. L’octubre de 2018, la formació municipalista ja va plantejar la creació d’una gran illa de vianants unint les dues zones vianalitzades actualment: el casc antic i els carrers a l’entorn de Cal Font i ara reclamen “valentia” al govern Castells per tal que la vianalització de carrers no quedi restringida, únicament, a la Rambla.
La vianalització del carrer Òdena i Sant Josep
La proposta de la candidatura municipalista és ampliar la vianalització de la Rambla per restringir també la circulació de vehicles als carrers d’Òdena (per sota el Passeig), Sant Josep (per sota Sant Carles) i Sant Pau, permetent en conseqüència restringir el trànsit a la Rambla Vives fins al seu límit amb el carrer Sant Jordi. El carrer d’Òdena entre el Passeig i la Rambla ja és actualment un carrer molt utilitzat pels vianants, encara que l’amplada del carrer els obliga a pujar i baixar de la vorera constantment. “Aquesta escena, que es dona al llarg de tot el tram, és especialment preocupant a la placeta de Sant Josep (l’espai on conflueixen els carrers Clos, Òdena i Sant Josep) on es registren constantment situacions de risc per als vianants”, consideren des de Poble Actiu.
L’espai públic: d’ús prioritari pels vianants
En un context d’emergència climàtica com el que vivim, la limitació de l’ús del vehicle privat pels desplaçaments essencials serà necessària per reduir les emissions contaminants en l’aire. Per això, Poble Actiu considera imprescindible apostar per la vianalització de carrers, “per convertir espais que actualment ocupa el vehicle privat i convertir-los en espais pels vianants i les bicicletes”. En aquest sentit, reclamen a l’Ajuntament d’Igualada la vianalització de carrers d’altres zones de la ciutat.
La vianalització dels centres de les ciutats és una pràctica i una tendència del tot fonamentada a desenes i centenars de ciutats aquí i arreu d’Europa. “Les zones en les que es limita la circulació de vehicles motors guanyen en atractivitat comercial, que bàsicament són comerços locals, els veïns incrementen la seva qualitat de vida, i la població que en fa un ús per esbarjo se’n veu també beneficiada en termes de tranquil·litat al passejar-hi, ja siguin adults o especialment infants”, argumenten des de la formació.
Per altra banda, Poble Actiu reclama que l’objectiu de la vianalització dels carrers ha de ser que els vianants recuperin espai a la ciutat i que no serveixi per a mercantilitzar la via pública omplint tots els espais només de terrasses. Per tal d’evitar això, reclamen que es plantengi la reordenació d’aquests espais per a prioritzar l’espai pels vianants.