El Consell Comarcal de l’Anoia ha dut a terme un projecte per potenciar la innovació col·laborativa entre diferents empreses agroalimentàries de la comarca. L’objectiu de la iniciativa era posar en contacte les diferents empreses participants per tal de fomentar la col·laboració, facilita’ls el coneixement sobre les noves tendències de futur i les eines de creativitat i cooperació empresarial, definir un pla de treball per a cada una de les empreses i finalment, donar a conèixer les idees i projectes sorgits en el desenvolupament del projecte.
Per aconseguir-ho, es va realitzar un taller on es combinava la transmissió de coneixements amb la interacció de les empreses participants que els va permetre plantejar-se possibles aliances i estratègies col·laboratives. Després, hi van haver unes sessions de tutories personalitzades per a cada empresa on en una primera part es va fer una anàlisi de la situació de la companyia i la possibilitat de creació de nous productes o serveis, sinergies amb altres professionals…, en una segona part es va aprofundir en l’anàlisi i les mancances que l’empresa pot tenir i en aspectes per fomentar la innovació i la col·laboració, així com en altres temes de gestió quan el cas ho requeria. Finalment, en una altra sessió, els participants van exposar els seus projectes finals per a ser més competitius.
En la seva intervenció de presentació del seu projecte i valoració de les sessions, Maria Casanovas, directora de Caves Bohigas, explicava que “entre altres coses, he après que innovar no vol dir aportar idees noves sinó aprofitar-les millor”. Per la seva banda, Cristina Vila, copropietària de Celler Grapissó va mostrar la seva satisfacció amb el projecte, ja que li havia permès definir millor la seva estratègia comercial. Jordi Barón, copropietari de l’empresa d’ametlles caramel·litzades Marmeles, valorava molt positivament el projecte “perquè m’ha permès conèixer altres productors de la comarca. Si no ens coneixem, no podem col·laborar”. Per la seva banda, Sònia Torra, co-propietària del molí d’oli Can Gibert, expressava que el projecte li havia permès “millorar en organització i en detectar mancances”. Finalment, Marc Pons de la cervesa artesana Tous d’Anoia, va explicar com a partir del seu repte inicial -que era aconseguir convertir la cervesa artesana en un producte de consum diari- “se m’han obert altres objectius molt més interessants”.
El projecte Co-emprèn és una iniciativa del Consell Comarcal de l’Anoia que es desenvolupa dins de la Xarxa de productes de la terra i compta amb el suport de la Diputació de Barcelona.