L’Ajuntament d’Igualada no publica quants diners es gasta en publicitat institucional. Si més no de forma directa, ja que moltes d’aquestes xifres s’han de publicar obligatòriament al portal de la Generalitat. Si ho consultes, t’adones que hi ha algunes despeses en comunicació que no entens per a què s’han fet i quina ha sigut la seva finalitat. I com que l’ajuntament no dóna explicacions, tens barra lliure per sospitar que no han sigut per informar als igualadins sinó per al propi benefici polític.
Per exemple, l’any 2022 es van gastar vora 300.000€ en publicitat institucional, molta part d’aquests diners a mitjans de comunicació però també en contractar personal per portar les xarxes de l’ajuntament o fer campanyes de comunicació específiques. També al mateix portal, em va sorprendre la contractació d’una agència de comunicació durant els primers mesos de la pandèmia de l’any 2020 quan tant Igualada, com Vilanova i Montbui tenen professionals amb dedicació plena en aquest apartat. Cal recordar l’excel·lent cobertura de Ràdio Igualada en el moment del confinament, que va mantenir informada la població en tot moment. Els serveis d’aquesta agència van costar 22.000 € en dues factures de final d’abril i maig que no queden especificats de cap manera. La comunicació que es feia des d’Igualada eren rodes de premsa a les 11 del matí i van estar cobertes fins entrat l’abril per persones que vivien a Igualada degut al confinament perimetral. Per tant, no entenc per què una agència de Barcelona va cobrar en conceptes de comunicació de l’ajuntament d’Igualada durant el confinament tot i que em puc imaginar un motiu: Potser per potenciar la presència de l’alcalde cada dia a totes les televisions i ràdios d’àmbit nacional i fer allò de posar Igualada al mapa?
També em sobta que es contracti gent puntualment per portar les xarxes i la comunicació institucional quan a data d’avui l’ajuntament està pagant 114.000 € anuals a dos càrrecs de confiança posats a dit per portar la comunicació institucional i personal de Marc Castells. Que hi hagi càrrecs de confiança portant la comunicació institucional és un altre tema que no veig gens clar, ja que l’ajuntament hauria d’informar a la ciutadania defugint l’ús personalitzat i interessat dels càrrecs polítics. Si la responsabilitat de la comunicació municipal s’assigna a un càrrec de confiança posat a dit, aquest es deurà al partit polític que l’ha nomenat i, per tant, no serà neutral a l’hora de comunicar la informació municipal.
Cal democratitzar els canals d’informació municipal i reorganitzar-los de forma que aquests passin a dependre d’un departament de comunicació municipal que gestioni tots els canals d’informació de l’ajuntament de forma professional i seguint un codi deontològic com a eines d’informació ciutadana. Un departament, per cert, que sí que tenen Vilanova del Camí i Santa Margarida de Montbui.
Amb un departament format per tècnics -i no per polítics- podríem evitar que siguin els perfils personals dels regidors del govern i de l’alcalde els que es dediquin a comunicar de forma institucional. Quan veus a l’alcalde que anuncia al seu perfil personal de les xarxes abans que en els oficials les inauguracions de les obres d’un parc, les visites al Papa de Roma o anuncis pomposos de construcció d’una residència d’estudiants o d’un nou hotel privat a la ciutat, la ciutadania no sap si és una comunicació oficial del govern o si està fent electoralisme des del seu perfil. La situació és tan surrealista que fins i tot hi ha regidors a l’oposició com Jordi Cuadras que utilitzen el seu perfil a les xarxes per fer de portaveu municipal. Vist aquest desgavell, potser cal posar ordre a la comunicació institucional, deixar-la en mans dels tècnics, i que siguin ells els que gestionin si cal posar Igualada al mapa o no. Que sigui la seva feina decidir quan fer una subcontractació o quan fer el contacte per sortir entrevistat a la televisió nacional. Sempre basant-se en criteris informatius i no pel benefici polític d’algú.