Un article de
27 de juliol de 2025

Aquest estiu, no abaixis la guàrdia amb la pell: el melanoma no fa vacances

Un article de
L’exposició solar és el principal factor de risc del melanoma, un dels càncers de pell més agressius. Gaudir del sol de manera segura pot salvar-te la vida.

A l’estiu, passem més hores a l’aire lliure, fem més activitats a l’exterior i vestim amb roba més lleugera. Tot això fa que la nostra pell quedi més exposada a la radiació ultraviolada del sol, sovint sense ser-ne prou conscients. I és precisament aquesta exposició solar acumulada la que pot desencadenar problemes greus a llarg termini, com el melanoma.

“El melanoma és un càncer de pell molt agressiu que pot afectar a qualsevol edat”, explica el Dr. David Vidal, cap del servei de Dermatologia de l’Hospital Universitari d’Igualada. “Els factors de risc més importants són l’exposició solar, les cabines de bronzejat i tenir la pell molt clara.”

La pell té memòria: cada excés de sol compta

Encara que les conseqüències no siguin immediates, la pell recorda cada vegada que s’ha cremat o ha estat sobreexposada. I ho fa amb lesions que poden aparèixer anys després. Són especialment perilloses les cremades durant la infantesa i l’adolescència, ja que deixen una empremta duradora.

Això no vol dir que no puguem gaudir del sol, però cal fer-ho amb sentit comú i mesures de protecció adequades.

La Dra. Carola Baliu, dermatòloga de l’Hospital Universitari d’Igualada, ho resumeix així: “El més important és evitar l’exposició solar entre les 12 i les 16 h, utilitzar cremes solars i aplicar-les bé, utilitzar roba amb UPF 50 +, ulleres, gorres o barrets, i evitar les cabines de bronzejat”.

Aplicar-se protector solar un cop al matí no és suficient. Cal fer-ho uns 15 minuts abans d’exposar-se i reaplicar-lo cada dues hores, especialment si suem, ens banyem o fem activitats a l’aire lliure.

Una simple piga pot ser un avís

El melanoma pot aparèixer com una piga nova o bé com una que ja tenim i que canvia d’aspecte. Alguns senyals d’alerta són el canvi de color, forma o mida, el sagnat espontani o la picor persistent.

Per això, a més dels consells sobre l’exposició solar, és molt recomanable fer autoexploracions mensuals i, com a mínim un cop a l’any, una revisió dermatològica.

“La pell és l’òrgan més gran del cos i podem explorar-lo amb facilitat”, explica la Dra. Baliu. “Quan detectem una lesió sospitosa, l’extirpem i l’enviem al laboratori per analitzar-la. El tractament del melanoma “és l’extirpació d’aquesta lesió a marges de seguretat i, en funció de l’estadiatge, es pot complementar amb altres tractaments com la immunoteràpia o les teràpies diana”, apunta Baliu.

Aquest estiu, fes que la teva pell sigui una prioritat. Perquè prendre el sol de forma segura no només t’evitarà cremades… també pot salvar-te la vida.

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!
Comenta aquesta entrada:
Et recomanem×