Després que la web de lloguer de pisos turístics Airbnb anunciés la seva intenció d’instal·lar un centre d’innovació a Igualada, l’empresa ha publicat les 19 destinacions que recomana per passar el 2019. La casualitat és que, mentre a la web oficial d’Airbnb n’eren 19, a la informació distribuïda als mitjans de la ciutat la llista havia crescut fins a 20 amb l’afegit, casualment, d’Igualada com a destí referent mundial. A més, la ciutat només surt a la versió en castellà de la web d’Airbnb. Amb la resta d’idiomes, les destinacions continuen sent 19. Curiós. És una llista real o és una llista maquillada a mida dels interessos del govern d’Igualada? Evidentment, alguna cosa grinyola i això ens fa pensar que, un cop més, estem davant la prioritat d’aconseguir el titular i la foto per part del govern, sigui quina sigui la realitat.
Tot i que sabem que pot ser una iniciativa innovadora, tenim moltes preguntes i molt poques respostes sobre l’arribada d’Airbnb a la ciutat. Per això ens agradaria que el govern de Marc Castells donés respostes. Llencem els següents interrogants molt concrets.
Una multinacional com Airbnb ha de tenir la seva seu a Igualada en un equipament públic com és l’Adoberia Bella? Això no és un greuge respecte les empreses que paguen un local amb els impostos corresponents? L’estratègia turística d’Igualada ha d’estar condicionada als interessos empresarials d’una multinacional o s’hauria de treballar, primer, amb els agents locals del sector? Caldria prioritzar una estratègia que sigui beneficiosa per al comerç, per a la restauració, per al benestar dels igualadins i les igualadines, i que sigui respectuosa amb el seu entorn, el seu passat i la seva identitat?
Quan les grans ciutats d’Europa i els Estats Units estan posant límits a Airbnb alertats per les seves conseqüències, per què Igualada els obre les portes i els fa barretada? Airbnb havia sondejat altres ciutats o Igualada era la seva primera opció? Amb l’aposta per Airbnb, quin missatge llença l’Ajuntament als empresaris igualadins que estan impulsant dos hotels al Somiatruites i a Cal Roure i als que gestionen els de l’Amèrica i el Canaletas?
Més interrogants. S’ha consensuat l’arribada d’Airbnb amb les immobiliàries, els hotelers i restauradors d’Igualada? De manera indirecta, Airbnb de vegades provoca la pujada dels preus del lloguer: què farà Igualada per evitar-ho, tenint en compte que a la ciutat ja existeix una bombolla del lloguer per la poca oferta que hi ha?
Totes aquestes són preguntes que adrecem al govern d’Igualada. No s’han explicat les condicions que hi ha darrere l’arribada d’Airbnb ni en què es concretarà. Proposem fer una feina prèvia: decidir quin model turístic volem per a Igualada i després buscar els aliats per fer-lo possible i no a la inversa, com s’ha fet ara.
Treballem perquè arribi el dia en què els titulars grandiloqüents deixin de ser la gasolina d’un govern a Igualada. El cofoïsme conformista ens porta a tancar el zoom i penjar-nos medalles que ens fan viure en una bombolla que no és la real. En economia i en tots els altres àmbits, proposem fer política transformadora davant la de titular i foto. Som-hi.
Jordi Cuadras
Candidat a l’alcaldia d’Igualada per Igualada Som-hi (PSC – Comuns – Igualada Oberta)