1948 – Es funda Industrias Valls, bressol de Punto Blanco
1

18 de gener de 2020

L’any 1948 dos germans igualadins, Pere i Manuel Valls, fills d’un empresari tèxtil, van crear Industrias Valls. Avui és un important grup empresarial, però llavors era una petita companyia. Ningú no podia predir que, en poc temps, es convertiria en tot un referent del gènere de punt igualadí i en la confecció de mitjons i roba interior a Espanya, amb una marca que perdura avui dia amb tota la força: Punto Blanco. Això de tenir una marca pròpia no s’estilava a l’època. L’èxit va venir de la mà dels mitjons de fil d’Escòcia, un producte que 70 anys més tard segueix sent un èxit en vendes. El procés de fabricació és propi. La competència l’ha intentat imitar, però des d’Igualada se segueix guardant el secret. I que duri.

Fàbrica, a l’avinguda Balmes d’Igualada.

Avui és una de les empreses que integren la Corporació Empresarial Valls, un grup que reuneix totes les empreses vinculades a aquesta nissaga empresarial, que a el conjunt de l’Estat espanyol ocupa un miler de treballadors.

Situada a l’avinguda Balmes, des de la fàbrica de Punto Blanco han sortit una gamma de productes que ofereixen mitjons, mitges, pantis, roba interior, roba d’estar per casa i roba de bany, entre d’altres. La planta de producció de la capital de l’Anoia produeix prop d’un milió de dotzenes -la unitat de mesura que utilitza el sector- de mitjons cada any.
De la producció total, un 60% són mitjons i similars; la resta, les col·leccions de roba i bany. En els darrers anys, l’empresa va ha facturat al voltant dels 20 milions d’euros, sense pràcticament morositat, amb l’objectiu de potenciar els mercats internacionals.

Homenatge a la vellesa de Capellades, a la Fonda del Tino, el 1948. AFMI3006

Amb la vista posada en el món
Indústries Valls s’ha distingit en la seva llarga trajectòria per una visió basada en el rigor i la prudència en l’adopció de les estratègies empresarials. La vocació exportadora de l’empresa ha estat present en la mentalitat comercial de la companyia des de la seva posada en marxa, el 1953, punt de partida d’el creixement internacional. Avui Punto Blanco exporta regularment a més de 40 països de tot el món, amb una forta presència a al sud d’Europa, els Estats Units, Canadà i el Àsia.

Socis de l’Agrupació Fotogràfica d’Igualada, a les Caves Bohigas d’Òdena. AFMI3017. Foto: Procopi Llucià

A la fi dels 90, Punto Blanco va llançar la seva pròpia línia de roba interior, pijames i banyadors. Avui aquests productes suposen el 40% de la facturació. Les previsions de l’empresa van ser encertades. Amb l’arribada de la crisi econòmica molts distribuïdors multimarca van haver de tancar, de manera que l’empresa va decidir obrir les seves pròpies botigues. Aquesta estratègia va resultar clau a l’hora de suportar la crisi. També el fet que el negoci no tenia deute.

D’altra banda, la companyia ha volgut anar a contracorrent i mantenir la fabricació a Espanya. Per guanyar eficiència, inverteix en tecnologia.

Interior de Punto Blanco a Igualada, als anys setanta.

Per plantar cara a la competència low cost dels fabricants asiàtics, la consigna és apostar per la màxima qualitat. Treballa en el llançament del seu propi perfum, que distribuirà de forma exclusiva a les seves botigues. A més planeja que la meitat de les seves col·leccions siguin 100% ecològiques en els pròxims quatre anys, per a la qual treballa amb materials de residu com el plàstic o les xarxes de pesca.

Compartir

Deixa un comentari

L'Enquesta

T'atenen en català en els comerços on vas habitualment?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta