Fruits Secs Torra: Més de 40 anys elaborant fruits secs de qualitat

365

L’empresa, de caràcter familiar. Ha fet un gran salt en l’elaboració i venda de productes ecològics i Premium. En l’actualitat, prepara el seu relleu generacional

Sector: Alimentació
Ubicació: Jorba
Treballadors: 30
Any fundació: 1972
Producció diària: de 10.000 kg processats diàriament

L’empresa, de caràcter familiar, està ubicada al municipi anoienc de Jorba. Ha fet un gran salt en l’elaboració i venda de productes ecològics i Premium. En l’actualitat, prepara el seu relleu generacional.

Tot va començar l’any 1972, quan els pares de l’actual propietari (Jordi Torra) treballaven al món del tèxtil fins aquell moment, i van començar a vendre fruits secs als mercats: “Aquest va ser el primer contacte amb el fruit sec, no s’ho haurien imaginat mai”, explica Torra. En Jordi els acompanyava a vendre als mercats i, de ben menut, ja despatxava els dissabtes. A partir d’aquí, l’any 1985 varen decidir fer un gran pas: va quedar-se l’empresa i va muntar l’elaboració dels fruits secs des de la planta de Jorba. Tot i el salt quantitatiu i qualitatiu, l’essència és la mateixa: l’empresa és de caràcter familiar. A més, ara hi conviuen la segona i tercera generació, i Torra ja prepara el seu relleu generacional: “ara hi ha una filosofia nova, més basada en els recursos humans i en la producció”, afegeix.

Fruits Secs Torra suma més de 900 referències
“Quan vam començar, recordo que ni el festuc ni la macadàmia les coneixíem”, relata. Una de les premisses importants de Fruits Secs Torra és que els productes siguin de proximitat, sempre que es pugui, “som fidels al país”, detalla Jordi Torra. “Això vol dir que tots els conreus que hi ha aquí a Catalunya i a l’Estat tenen prioritat, com per exemple, l’ametlla. Ni que paguem més perquè l’ametlla és més cara aquí que la californiana, però tenim partners. Igual que l’avellana, les panses, els pinyons, les figues… Intentem que la proximitat hi sigui”. Tot i això, ens explica que si abans hi havia el factor de temporalitat que regia el consum i el mercat, avui dia hi ha un altre factor que no podem obviar: la globalització. En aquest sentit, podem gaudir de fruits secs d’arreu del món durant qualsevol estació de l’any. “Hi ha unes noves expectatives de consum. Si la gent ho demana, ho hem de buscar a fora, si aquí no n’hi ha”.

I així sumen més de nou-centes referències que elaboren en tot un seguit de varietats: fruites tropicals, fruits secs naturals, torrats, acarameŀlats, laminats, aperitius salats, productes sense gluten… En tot tipus de fruits secs: avellanes, ametlles, pinyons, nous, pistatxos… “Entre referències i gramatges sumen més de 500. Sense tenir en compte si va envasat, en pot… Llavors ratllaríem les nou-centes en total”, explica Torra i afegeix que “a més, en número d’article, en tenim diferenciats uns vuitanta. Els diferenciem molt: pansa de Xile, de Sud-àfrica, d’Argentina, de Màlaga… Encara que siguin panses, cadascuna d’elles té unes particularitats i característiques pròpies, i això també implica diverses referències segons la seva procedència”.

Els fruits secs són sinònims i companyia d’hàbits de vida saludables
Torra afirma que a través dels anys d’experiència i trajectòria tenen tres clients potencials: per una banda, els de tota la vida -que sempre consumeixen fruits secs, com a postres-, els anomenats “d’impuls” (que compren barreges, aperitius per a moments festius puntuals) i els que tenen uns hàbits de vida saludables i que han fet un pas més: posant els fruits secs a les amanides, com les pipes de carabassa…. “Això abans era impensable”, explica. De fet, el gerent afirma que entre finals dels 80 i principis dels 90, ja es comença a parlar de dieta mediterrània “la gent comença a mentalitzar-se que s’ha de cuidar, i comencen a adquirir hàbits de vida més saludables, com consumir fruits secs”, confessa. A més, també disposen de marca Premium, anomenada Delirium i que està destinada al segment gourmet; així com una línia de productes bio i ecològics.

Els seus valors: la torrefacció amb llenya i l’elaboració diària
“Una ametlla no és només una ametlla: a nosaltres ens costa una elaboració de 48 hores·, explica Torra. I és que un dels secrets més ben guardats de Fruits Secs Torra és que les torradores que realitzen la torrefacció dels fruits secs funcionen amb llenya. “És un dels nostres grans trets diferencials respecte altres”, apunta Torra.

A més, tot i treballar amb matèries primeres de qualitat, els fruits secs que surten de la planta de Jorba no tenen ni conservants ni colorants. Aquesta empresa familiar ofereix productes de gran qualitat i elaborats de forma artesanal per mantenir la textura, el sabor i les aromes naturals que caracteritzen els fruits secs. “Treballem cada dia pensant en el nostre client final, però sobretot, pensem en la seva salut, i per això, elaborem tots els nostres productes sense conservants ni colorants”, apunta Torra. I aquesta consciència ja hi és des de totes les fases de la seva elaboració: rebre la matèria primera en condicions a través d’uns paràmetres determinats i analitzar si hi ha listèria, pesticides, filatoxina en tots els productes, quan s’han descarregat abans d’enviar-ho als circuits.

Fruits Secs Torra coneix una gran varietat de segments: des de la venda a través de supermercats fins a fruiteries que venen a granel. A més, també disposen de punts de venda propis, com la botiga que tenen situada a Vilafranca del Penedès, un fet del tot positiu perquè “ens marca les tendències de la gent, i així podem dirigir les estratègies”, relata Torra.

Més de 10.000 kg processats diàriament
Un altre dels secrets ben guardats de Fruits Secs Torra és que no es treballa amb estocs “per així afavorir que el producte sigui el més fresc possible”, detalla Torra. Elaboren 10.000 kg processats diàriament, a més de 70 revolucions per minut. Prova d’això, a la planta de producció, les màquines de tecnologia d’última generació no paren de processar. “Elaborem i envasem cada dia. Garantim que els articles distribuïts als supermercats i a les botigues i punts de venda no tenen més de tres dies des de la seva elaboració. Així arriben frescos a la taula dels consumidors”, conclou.