Antoni Mabras, alcalde de La Pobla de Claramunt: “Estem desenvolupant diverses mesures d’ajuts socials i econòmics que en breu començarem a activar”
A

1 de maig de 2020

Després de parlar fa alguns dies amb els alcaldes dels quatre municipis del confinament perimetral de la Conca d’Òdena, dijous vam encetar una ronda d’entrevistes amb més representants de municipis de la comarca, que ens ajudaran a veure no només com s’està vivint el confinament en els seus pobles, sinó també quines són les propostes que des dels respectius ajuntaments es pensen fer ara que s’acosta ja certa relaxació.

Tot i que encara no està superada l’enorme i devastadora crisi sanitària que estem vivint com a conseqüència de la Covid-19, és lògic que ja s’estigui iniciant una nova lluita, per a la qual s’hauran de gastar molts esforços: el combat contra les crisi social i econòmica que, almenys durant aquest any, és segur que serà molt important. No només serà un treball de les administracions, també de les entitats socials i econòmiques del nostre territori.

Aquestes son les les respostes d’Antoni Mabras, alcalde de La Pobla de Claramunt

Com s’està portant el confinament a la Pobla?
El confinament és difícil per a tots els municipis, nosaltres formem part de la Conca d’Òdena i mantenim reunions diàries tots els alcaldes i alcaldesses de la Conca per poder donar una resposta actual vers al desenvolupament de la situació en la que ens anem trobant.

Tot i que estem en una situació excepcional, podem dir que els veïns i veïnes des del primer moment han actuat amb responsabilitat i compromís davant la crisi sanitària. Han sigut moments tensos tant per a la població com per als ajuntaments, tanmateix voldria destacar l’enorme solidaritat i coordinació del nostre veïnatge tant per fer i repartir per exemple mascaretes solidàries, com per formar grups de voluntaris per ajudar a les persones més vulnerables.

Entre les actuacions que s’han dut a terme podem destacar: una acció de neteja i desinfecció especial als espais públics més concorreguts; gestió dels donatius de material sanitari; gestió de l’ajut a les famílies que ho necessiten a través del Banc d’aliments; repartiment de les targetes de beques menjador; manteniment del servei de teleassistència, el qual s’ha augmentat; gestió de repartiment d’àpats a domicili; impuls del servei de “comerç de proximitat a domicili”.

Fins a quin punt les empreses han pogut començar a treballar?
Jo mateix he estat en contacte permanent amb les empreses del municipi des del primer dia per poder copsar tota la problemàtica en la que es van trobar. Les mateixes empreses del sector industrial de la Pobla ens han comunicat que estan treballant per assolir els nivells de normalitat que necessiten, tot i que l’estat d’incertesa és preocupant.
En similar situació es troben els autònoms i petites empreses que ara centren la seva producció en les feines pendents que van quedar aturades i amb inquietuds en el futur de l’economia. Tot i això, no hem d’oblidar que hi ha sectors pels quals encara està sent tot més difícil ja que encara no han pogut obrir els negocis i no se sap quan pot durar la situació, com en la restauració o perruqueries.

Teniu constància de problemes de caire social sobrevinguts arran d’aquest episodi de la Covid-19?
Malauradament sí. La crisi sanitària ens ha dut també a una crisi econòmica i aquesta està afectant a les llars més vulnerables. Des de l’ajuntament treballem per garantir una atenció personalitzada a aquells poblatans i poblatanes que ho necessiten. Estem impulsant mesures socials per poder atendre i arribar a aquestes famílies. Així mateix vull aprofitar per enviar un enorme agraïment a tots els moviments de voluntariat que ens ajuden a pal·liar la complicada situació d’aquestes.

A nivell d’impostos i taxes, ja heu decidit què fareu?
Sí, són moments excepcionals i hem suspès l’emissió de rebuts de quotes de serveis municipals no prestats com la llar d’infants, cursos, entre d’altres.
Es treballarà en un ajustament de l’import de la taxa d’escombraries comercials, en proporció al temps en què hagi hagut de cessar l’activitat com a conseqüència de l’aplicació de l’estat d’alarma.

Ja vam anunciar un ajornament del pagament de l’IBI, impost de circulació i la taxa de residus domèstics, treballant en un nou calendari amb l’ORGT. Però aquí no ens podem quedar. La situació és excepcional i necessita de polítiques de xoc per fer front a les necessitats dels poblatans i poblatanes. En aquesta línia estem desenvolupant diverses mesures d’ajuts socials i econòmics que en breu començarem a activar.

Modificareu el pressupost municipal per adequar-lo a la nova situació que tindrem quan s’aixequi el confinament?
El pressupost municipal es veurà afectat i per tant s’hauran de fer les modificacions necessàries per poder adequar-lo a la nova situació en la que ens trobem.
En aquests moments ja s’estan reservant partides per fer front a les polítiques socials que volem dur a terme com també a polítiques d’ocupació que haurem d’atendre.

De quina manera creieu que Generalitat, Diputació o Estat poden ajudar als petits municipis com el vostre?
Aquestes administracions són les que tenen el marc competencial per dictar la normativa però una bona sortida, eficient i eficaç sempre passarà a través dels ajuntaments, que som l’administració més propera al ciutadà.

En municipis petits com el nostre, els veïns i veïnes busquen les respostes i vol les solucions a l’ajuntament. És per això que les administracions superiors han de posar en el nostre abast totes aquelles necessitats en les que es troba el ciutadà amb una millor comunicació i recursos tècnics i econòmics , com en l’adquisició de les EPIS necessàries per fer front al COVID-19 i, encara més important, ens haurien de subministrar els tests de detecció per a tota la població, ja que és la única manera de poder controlar la propagació del virus.

Comparteix l'article:

Deixa un comentari

L'Enquesta

Creus necessari un canvi en el govern de la Generalitat?