1962 – Nevada històrica a Igualada i l’Anoia per Nadal

271

Jordi Puiggròs / Albert Vendrell

De nevades importants a la comarca se’n van registrar dues durant el segle XX. L’any 1943, i el 1962. Aquesta darrera, amb la singularitat que va tenir lloc exactament el dia de Nadal. A finals de segle, el 1987, se’n va produir una altra, però ni de bon tros com les dues antecessores.

La nevada de 1962 va afectar una part important de Catalunya i va deixar gruixos de fins a 70cm a l’Observatori Fabra o 50cm a Igualada. Els ports de la Panadella i el Bruc van quedar tallats a la circulació, en una situació que es repetiria el 1987 i, més tard, el 2001. A Igualada es veien esquiadors pels carrers.

El carrer de St. Agustí d’Igualada,el mati de St. Esteve de 1962. AFMI5574. Foto: Salvador Masachs.

La ciutat de Barcelona es va veure col·lapsada en una nevada que va afectar la capital de Catalunya de forma directa. L’Observatori Fabra, situat a una mica més de 400m d’altura va enregistrar una mínima de -6,3ºC al llarg de la tarda del dia de Nadal.

Serveis municipals com el de recollida d’escombraries (que parcialment encara es feia amb carros arrossegats per cavalls) van quedar inoperants. Dins d’aquest marc que podríem definir com a caòtic, la nota alegre la donaven els esquiadors practicant el seu esport favorit al carrer de Balmes i Passeig de Gracia, entre altres. Curiosament, i en aquella ocasió de franc, els Ferrocarrils de la Generalitat («els Catalans») servien com a remuntadors d’excepció fins l’estació de l’avinguda del Tibidabo pels esquiadors que volguessin repetir el descens. Per tal d’ajudar a normalitzar la situació, el Principat d’Andorra va enviar 8 màquines llevaneus. El viatge d’aquestes màquines fins a la ciutat, va ser una aventura que va durar 16 hores. Les màquines van haver d’obrir-se camí passant per Ponts, Calaf i la Panadella, seguides d’una llarga cua de cotxes i camions que aprofitaven l’obertura de la carretera. El seguici va ser rebut a la Plaça de Sant Jaume per l’alcalde de Barcelona (Sr. Porcioles) i altres autoritats. També l’exèrcit va transportar des de Talarn, amb tren, màquines llevaneus i es mobilitzaren uns 600 soldats que van col·laborar en les tasques d’ajut a la ciutat. L’aeroport de Barcelona va romandre tancat durant 4 dies ja que el gruix de neu acumulat va ser de 60 cm, i la temperatura mínima, va arribar a -3°C.

Fundació de l’Escola Mowgli i nova central telefònica
També el 1962 es va fundar l’Escola Mowgli, en la difícil tasca de reprendre l’escola amb co-educació des de la República. A l’escola en va ser mestre Lluís Maria Xirinacs.

Nova central telefònica a Igualada. AFMI5526. Foto Salvador Masachs.

També aquell any es va inaugurar una nova central telefònica a Igualada, on es va instal·lar un dels primers sistemes automatitzats de tot l’Estat, amb una central del sistema PC-1000. Aquest tipus d’instal·lacions arribarien a controlar el 80% del tràfic telefònic de la xarxa espanyola. Hauríem encara d’esperar quatre anys més (el 1966) a veure la primera cabina de telèfons: va ser al barri de Montserrat.