1959 – Es funda Moto Club Igualada i es construeix l’aeròdrom Igualada-Òdena

182

Jordi Puiggròs / Albert Vendrell

L’any 1959, va crear-se una de les entitats esportives més actives de la ciutat, el Moto Club Igualada. Va ser el 10 de novembre, al Saló de Festes de la Granja Pla, sota la Presidència del Conseller d’Esports de l’Ajuntament Antoni Garcia Urgelés. Un grup d’igualadins creava aquell dia una Comissió Gestora per tal de fundar una Societat Esportiva-Motorista Social-Recreativa que hauria d’afiliar-se a la «Real Federación Motociclista Española».

El 20 de novembre es creava oficialment el Moto Club Igualada a la Granja Pla, posteriorment local social. S’aproven els Estatuts preparats por la Comissió Gestora que seguidament es converteix en 1a. primera Junta Directiva, presidida per Saturnino Garcia Urgelés.

Per tal de donar a conèixer a la Ciutat la creació de l’Entitat s’organitzà un Festival que va tenir lloc al Camp d’Esports de l’Ateneu. La gimcana va ser un èxit. Abans però, i a les Escoles Pies, es beneïa el Banderí del Moto Club Igualada pel Pare Segalés.
Aquests són altres fets destacables de la història de l’entitat, segons les seves pròpies informacions:

1960. En el decurs d’aquest any s’organitzen diferents gimkhamés, proves de regularitat i Moto Ball. L’activitat es culmina amb l’organització de 1r. Motocross d’Igualada.
Es crea el primer emblema de Moto Club del que n’és autor el senyor Joan Padrós i Monturiol, en el qual es pot veure un esbelt motorista d’una ala en la que hi ha inscrites les lletres M.C.I.

1962 Al passeig Verdaguer, i por primera vegada a Igualada, s’organitza el 1r. Gran Premi Moto Club Igualada de Karts.

1964 1a. Pujada a les Maioles «Trofeu Ocean» amb la que l’Entitat s’estrena en l’especialitat d’automobilisme. Joan Fernàndez és el guanyador absolut amb un Porsche 2000. L’igualadí Julius Bernaus guanya la categoría junior 75cc. amb una Derbi.

1966 Consagració de l’entitat com organitzadora. El 2n. Motocross puntua pel Campionat de Catalunya. èxit econòmic i de participació. S’incrementa el preu de l’entrada en 1 pesseta en benefici de la Creu Roja.

1967 S’inaugura la pista de Karts construïda en terrenys municipals situats a la vora de l’Aeròdrom i en base a 50.000 pessetes concedides per l’Ajuntament d’Igualada destinades per aquest fi per la Diputació de Barcelona.
La carrera és guanyada pel pilot del M.C.I. Càndid Bertran.

1968 Primera edició del Rally Ciutat d’Igualada.

1969 La pràctica de la moto de fora carretera agafa empenta i el Moto Club no dubta gens a l’hora d’organitzar el 1r. Trial d’Igualada.

1974 Membres de l’Entitat organitzen l’expedició “Moto Igualada/Kilimanjaro” que durant 6 mesos recorre 40.000 km. por terres d’Àfrica i el 26 d’octubre assoleix el cim de 6.010 m., rècord mundial d’alçada en moto.

Prova de motocròs a Igualada, l’any 1950.
Autor: Ignasi Castelltort (AHCI)

1977 Diferents membres de los passades expedicions assoleixen el 25 de gener els 6.800 m. en la muntanya de l’Aconcagua (7010 m.), nou rècord mundial d’alçada en moto, en l’expedició «Moto Igualadina Aconcagua/Amazones».

1979 L’especialitat del Tot Terreny, posteriorment anomenat Enduro, arriba a Igualada, i ja des del 1r. Enduro de Castellolí els noms de Moto Club Igualada i del poble són coneguts arreu de Catalunya i posteriorment d’Espanya.

1985 Després d’algunes col.laboracions, aquest any Moto Club Igualada s’inicia en l’especialitat del 4X4, organitzant una prova puntuable per la Copa Catalana de 4X4.

1987 MCI arriba a la fita més important fins avui en organitzar una prova puntuable pel Campionat d’Europa d’Enduro, l’ Enduro de Castellolí, memorial Albert Costa. El Rally Anoia es consolida com una de les millors proves del Campionat d’Espanya i el Motocross d’Igualada, puntúa per al Campionat d’Espanya junior.

1996 El Trial de l’Anoia es celebra a Igualada, i Amos Bilbao es proclama Campió d’Espanya. Gran èxit d’assistència de públic, amb 9.000 espectadors.
Posteriorment, Moto Club Igualada ha continuat organitzant competicions molt importants, més encara després de l’obertura del circuit de Parcmotor a Castellolí, però també a Igualada, en diferents modalitats.

Creació de l’aeròdrom
L’Aeròdrom d’Igualada-Òdena va ser construït en el període de la Guerra Civil espanyola com a camp d’aviació i d’enllaç per a l’exèrcit republicà. El 1959 l’Ajuntament d’Igualada va comprar els terrenys i va ubicar-hi l’aeròdrom actual, amb el nom d’Aeròdrom General Pere Vives Vich, en honor d’aquest militar igualadí considerat el “pare” de l’aeronàutica espanyola.

L’aeròdrom està concebut per acollir activitats d’aviació esportiva, però darrerament també és utilitzat pels aparells d’extinció d’incendis. No obstant això, la Generalitat de Catalunya vol potenciar-lo per ajudar al desenvolupament de les comarques centrals i té la intenció de construir-hi un sistema aeroportuari amb tots els serveis necessaris per a les aeronaus.
Ocupa una superfície de 33,8 hectàrees. Disposa de dues pistes paral·leles: una d’asfaltada i una altra de gespa (una pista secundària de poc ús per als clubs), totes dues de 900 metres de longitud i quinze d’amplada.

Cal destacar la celebració anual de la Fira d’Aeronàutica Esportiva (Aerosport), de gran ressò internacional. Malauradament, aquest any ha estat suspesa per la situació actual de confinament pel Covid-19 a tot el país.