El Departament de Cultura, a través de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, i l’Ajuntament de la Pobla de Claramunt han signat aquest matí un acord que regula la gestió compartida del Castell de Claramunt, que és de titularitat de la Generalitat de Catalunya, per tal de coordinar i millorar-ne la seva gestió.
En concret, l’acord articula mesures específiques relatives al manteniment, rehabilitació i conservació del monument així com assessorament i suport tècnic i museogràfic per part de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural a l’Ajuntament de la Pobla de Claramunt per tal de millorar l’ús públic del castell i, molt especialment, en els programes de difusió, atenció al visitant, activitats escolars i culturals i de promoció. Alguns dels aspectes previstos en el conveni són l’ampliació dels horaris d’obertura i ofertes als visitants, projectes pedagògics específics destinats a la comunitat educativa i al públic familiar, la dinamització conjunta i el foment del turisme cultural de totes les activitats que es portin a terme al castell.
Per a les dues institucions “el conveni és el resultat d’un procés de col·laboració” que es manté “des de l’any 1996 amb l’objectiu d’adoptar un model de gestió de proximitat que permeti fer una gestió més eficient del recursos, dinamitzi el territori i permeti desenvolupar estratègies conjuntes de turisme cultural”. La voluntat de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural i de l’Ajuntament és augmentar el nombre de visitants i impulsar accions que contribueixin a la preservació i divulgació d’aquest patrimoni monumental.
Castell de Claramunt
Aquesta fortalesa data del segle X i forma part del patrimoni de la Generalitat de Catalunya. És un dels deu millors castells de frontera del nostre país i el millor de la comarca de l’Anoia. S’hi han realitzat diverses obres de restauració que l’han convertit en una veritable meravella històrica i arquitectònica.