Un article de
La Veu de l'Anoia
El periòdic comarcal líder de l'Anoia des del 1982.
30 de novembre de 2012

REC, el valor de les idees

Un article de
La Veu de l'Anoia

024.jpg Un grup de professionals del món de la creació han convertit una zona degradada en un lloc de venda. Han aprofitat el batec de l’orgullosa memòria industrial per recrear un espai comercial. Han fet confluir els tres ingredients: el talent dels organitzadors (la part diferenciadora), l’oportunitat (l’espai per crear el circuit) i el vehicle (las marques i els productes), i superar les traves burocràtiques i administratives i les reticències de la inèrcia de fer les coses de sempre. Això ha permès que Igualada aporti la seva particular visió innovadora en el camp comercial. Perquè avui, més que mai, la creativitat no s’acaba amb els processos de desenvolupament dels productes o amb la utilització de noves tecnologies. També juguen un paper determinant les maneres de vincular les marques amb els consumidors. Així les pop up són una de lEs formes amb què es coneixen els espais comercials que neixen amb la intenció d’ocupar localitzacions per un temps limitat. No són òbviament un format inventat pels creadors del REC. Des fa anys n’hi ha de semblants per tot el món. A vegades són les marques de luxe les que ocupen espais poc rendibles (cost vs. vendes) però amb un alt valor d’imatge. Per exemple a Portofino (Gènova), o en zones extremadament qualificades com la de “Chanel” al Covent Garden (Londres) o els de “Prada” en la Place Beavou (Paris) on l’arquitectura i decoració ha d’estar en consonància amb la personalitat de la marca. Són també temporals els espais que fa servir la marca japonesa “Comme des Garçons” -que va adquirir fama mundial per les seves aportacions a la moda (volums i disseny) i a la comunicació- però que no és senzill d’entendre (com una obra de Joyce) ni de comprar (pel preu). Va ser pionera en l’obertura d’espais efímers, absolutament alternatius als que ja té en els millors carrers de les ciutats més importants d’Àsia, a New York, Berlín, París o Londres. Espais que troba en velles farmàcies abandonades, magatzems localitzats en drassanes, etc. Tot amb una mínima intervenció en la decoració. Sense cartells per anunciar-se. “Comme des Garçons” és una de les marques més trendy i juga amb la moda fent l‘anti-moda en llocs “cools” com Reykjavík, Varsòvia o Colònia. El REC s’inspira en aquesta imatge alternativa per crear un circuit pop up encara més efímer (la durada és només de 3 dies). Però innova associant-se a un programa d’animació sociocultural que atrau al públic i que enriqueix el perfil moda de les marques. I si s’afegeix un sistema de venta outlet (recuperant la pràctica tradicional de les botigues de fàbrica de la zona) que aconsegueix convertir el preu en un al·licient més per l’efecte crida. El concepte pop up pot ser outlet o no (com no ho són els casos de “Chanel” i “Prada” dels quals hem parlat. Així, sense crear realment un format totalment nou, el REC barreja ingredients que el fan fresc i interessant. Una iniciativa de la qual Igualada pot enorgullir-se. També pels bons resultats que aporta a la vila, ja que la majoria dels més de 60 mil visitants són d’altres indrets. Però l’experiència del REC mereix també ser valorada per altres aspectes, ja que s’acaba convertint en un referent per qualsevol altra activitat, perquè avui és necessari sortir d’aquest cau que cada vegada és menys confortable. S’ha d’analitzar l’entorn, valorar amb sentit crític els escassos mitjans de què es disposa i enfrontar-se amb coratge al paradigma dels temps moderns, que són indiscutiblement difícils, però són també aquells on les eines creatives ens permeten un grau d’autonomia mai assolit. Veiem botiguers que veuen buidar-se els seus comerços, petits industrials i artesans, agricultors i petits ramaders que pateixen per vendre els seus productes a preus que els permetin subsistir. I malgrat això costa molt que s’adonin que ha arribat l’hora de cercar nous camins. D’obrir la ment i desbridar la creativitat. De fer alguna cosa i deixar volar tot el potencial que reposa en les nostres ments, caigudes en la letàrgia per les pors i la negació dels canvis. Cal reinventar-se per sobreviure. Perquè resistir és vèncer. I aquesta és l’altra aportació immaterial que el REC està deixant als ciutadans d’Igualada. DANIEL AGIS · Expert en Marketing. Autor de RETAIL 3.0 Futuro Físico e Virtual

Comparteix l'article: