El Ramon Castelltort treballa per ambients a educació infantil
E

27 de febrer de 2017

Els temps van canviant; i el món davant nostra es va transformant a una velocitat que molts cops no em som conscients. No té res a veure la manera de viure; de moure’ns; de menjar;  les aficions; els treballs; les relacions; la societat de fa 20 o 30 anys enrere amb l’actual. El món canvia a una gran velocitat i es per això que pensem que el món de l’educació també ha d’ evolucionar; canviar i transformar-se.  No podem aïllar l’escola del context d’on vivim.

Com podem educar les nostres alumnes perquè estiguin preparats pel món del segle XXI? És una pregunta que ens hem d’anar fent cada dia. Tenim que donar als nostres alumnes les eines necessàries que els permetran ser persones autònomes; que puguin aconseguir el seu projecte de vida i contribuir a la seva societat on viuen.

I és per tot això que a la nostra escola volem crea poc a poc nous camins educatius on es  projecti una escola viva i activa.

Un nou camí que em començat al cicle d’educació infantil són els ambients. On durant tres tardes a la setmana barrejarem els alumnes de P3; P4 i P5. Aquests ambients volem que siguin espais molts ben pensats i estructurats perquè cada nen pugui aprendre segons el seu ritme natural de desenvolupament, i sempre a partir d’activitat reals d’un món real.

Els ambient que em creat són uns espais temàtics per investigar; experimentar i aprendre. Cada ambient es configura amb una estètica; uns materials i unes accions concretes. I l’organització és fa amb grups heterogenis en quan edat; nivell d’aprenentatge; interessos i necessitats especials, afavorint la interacció; cooperació i col·laboració.

Hem creat vuit ambients:

  • Psicomotricitat fina i transvasaments: enfilem, enrosquem, construïm…
  • De llum: Retroprojector, llenç i canó, taula de llum, llum negra, pintura fluorescent, contes, blocs i ombres, activitats lluminoses…
  • Psicomotricitat: fem cabanyes, construïm, ens descobrim…
  • Art: Pintura (pinzell, aquarel·les; estampació), col·lage, modelatge (fang, plastilina)
  • “Jo vull ser”: caseta, hospital, botiga, animals, castell…
  • Llenguatge: escoltem, pensem, parlem, titelles, juguem amb les lletres…
  • Ciència: els sentits, imants, lupes, flotabilitat i aigua, mesurem, entorn, rampes i tubs, barreges…
  • Matemàtiques: geometria, numeració, lògica i càlcul.

En cada un dels ambients em buscat materials i activitats; tot creant micro-espais on se sentint protagonistes del que estan fent. les rutines i hàbits dins dels ambients seran un pilar important; ja que des de l’ordre i la tranquil·litat podrem aconseguir l’autonomia i l’aprenentatge.

Volem que el nen sigui el protagonista dels seus aprenentatges. I el mestra sigui l’acompanyant d’aquests nous aprenentatges. Volem conèixer bé tots els nostres alumnes i així podrem extreure el màxim de cadascun d’ells.

Comparteix l'article:

Deixa un comentari

L'Enquesta

Llegeixes els llibres que et regalen per Sant Jordi?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta